Families runnen nieuwe woonvormen dementerende inwoners

Woonvormen voor dementerende burgers gerund door families. Dat is een bestaand initiatief in Duitsland, maar in Nederland is het nog vrij onbekend.

Stijging dementerende burgers

Koepelorganisatie Aedes publiceerde onlangs haar handreiking over familie-initiatieven voor mensen met dementie. Een interessant initiatief waarbij wordt ingespeeld op de vergrijzing en daarmee het aantal dementerende burgers.

Tussen thuis en verpleeghuis

In Nederland zijn in 2018 twee initiatieven gestart met betrokkenheid van Woonzorg Nederland, Talis en ZZG zorggroep.

Walter Hamers, bestuursvoorzitter van Talis: “Wij geloven in een woonvorm voor mensen met dementie waar de familie de regie heeft. Dit past in onze zoektocht naar meer woonvormen tussen thuis en het verpleeghuis in, waar de behoefte van de bewoners centraal staat.”

Cees van Boven, bestuurder van Woonzorg Nederland geeft het volgende advies aan organisaties: “Denk goed na over wat de toekomst met het oog op de vergrijzing gaat brengen. Niet alle woningcorporaties zijn zich al bewust van de demografische verschuiving en het effect op hun woningvoorraad. Ze kunnen er van uitgaan dat ze allemaal een beetje ‘Woonzorg Nederland’ worden met een populatie die voor 30-40% bestaat uit mensen boven de 65 jaar. Die bewonerssamenstelling heeft effect voor je bedrijfsvoering.”

In jouw gemeente

Hier lees je meer over deze woonvormen . Wat vind jij van deze initiatieven? Zou dit passen bij jouw gemeente? Tijdens het Event De Kracht van de Kwetsbare Burger gaan we graag met je in gesprek. Voor leden is het gratis toegankelijk, niet leden betalen een kleine bijdrage. Ben jij er ook bij?