Tussentijds verslag: werkgroep ontwikkelt Wiel voor Datastrategie

Werkgroep Datastrategie

De Werkgroep Datastrategie heeft de afgelopen periode het Model (Wiel voor Datastrategie) verder uitgewerkt, en voorzien van thema’s, indicatoren en subindicatoren. Hierdoor is een model ontstaan waardoor je als gemeente een ‘foto’ kunt maken van je status.niveau/volwassenheid op het gebied van datagedreven werken. Dit niveau bepaalt de ambitie voor je strategie datagedreven werken.

In de komende weken laat de werkgroep dit model toetsen/valideren door Christian Verhagen van VKA. Aan de hand van zijn op- en aanmerkingen maakt de werkgroep het model verder af en leveren zij het op.

Inzicht

Het inzicht dat ontstaat in de werkgroep is dat alle thema’s met elkaar verbonden zijn, en dat het van belang is voldoende verandermanagement en/of procesbegeleiding te zetten op het initiëren, uitvoeren en toepassen van datagedreven werken. Datagedreven werken in de vorm van software aankopen, data in datawarehouse gooien, en dan kijken wat je er mee kan, is niet voldoende om de organisatie meer datagericht te laten werken.

Nog nodig

De werkgroep is nog wel benieuwd naar een Besturingsmodel en/of Data architectuur model voor datagedreven werken. Common Ground lijkt die kan top te gaan maar de werkgroep is op zoek naar meer concrete kaders, handvatten en richtlijnen.

Volgende bijeenkomst

De volgende bijeenkomst is tijdens het jaarlijkse Digital Event van GemeentenNL op 18 mei. Dan levert de werkgroep haar resultaten op en zijn deze beschikbaar voor alle leden van GemeentenNL. Het Digital Event vindt dit jaar online plaats vanuit Studio Nieuwspoort in Den Haag.

Deelnemers werkgroep

De deelnemende gemeenten aan de werkgroep zijn:

Gemeente Bernheze
Gemeente Breda
Gemeente Brielle
Gemeente Brunssum
Gemeente Den Haag
Gemeente Den Helder
Gemeente Eersel
Gemeente Emmen
Gemeente Haarlemmermeer
Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht
Gemeente Heerhugowaard
Gemeente Hoorn
Gemeente Maastricht
Gemeente Oude-IJsselstreek
Gemeente ‘s-Hertogenbosch
Gemeente Waalre
Gemeente Westvoorne en Brielle
RPA Noord-Holland Noord

De werkgroep staat onder voorzitterschap van Renee Musch, senior consultant bij MvR & Partners. Meer verslagen en andere documenten tref je in de databank voor leden van GemeenteNL. Nog geen lid? Maak het gelijk in orde.