Onder de Pannen van start in Eindhoven. Huur/verhuur een kamer voor een jaar.

Sinds begin 2023 is de gemeente Eindhoven aangesloten bij Onder de Pannen. Een landelijk initiatief om mensen die recent dakloos zijn geraakt aan tijdelijke woonruimte te helpen en zo langdurige dakloosheid te voorkomen. WIJeindhoven voert Onder de Pannen in Eindhoven uit.

De afgelopen jaren is de groep economisch daklozen toegenomen. Bij deze groep gaat het om mensen die bijvoorbeeld door verlies van werk of door echtscheiding dringend op zoek zijn naar woonruimte. Door mensen tijdelijke huisvesting te bieden bij een stadsgenoot, krijgen zij de kans om in rust en met ondersteuning op zoek te gaan naar een eigen plek.

Hoe werkt het?

Inwoners die een kamer “over” hebben, kunnen deze met behoud van uitkering/toeslagen maximaal een jaar verhuren aan een stadsgenoot die geen thuis heeft. Uniek aan dit project is dat de gemeente Eindhoven, WIJeindhoven en woningcorporaties vooraf afspraken hebben gemaakt. Ook inwoners met een koopwoning mogen een kamer verhuren binnen dit project. Aan deelname zijn wel voorwaarden verbonden voor zowel de huurder als de verhuurder. Zo mag er bijvoorbeeld geen sprake zijn van psychische- en/of verslavings- en/of ernstige schuldenproblematiek. Kijk voor meer informatie, alle voorwaarden en aanmelding op wijeindhoven.nl/onderdepannen. Bellen of mailen kan ook: 0650664856, onderdepannen@wijeindhoven.nl.

WIJeindhoven

WIJeindhoven begeleidt de huurder en verhuurder bij Onder de Pannen en kijkt zorgvuldig naar een goede match tussen verhuurder en huurder. Verder zorgt WIJeindhoven voor een huurcontract en ziet toe op betalen van de huur. De huurovereenkomst is voor maximaal 12 maanden. De huurder bouwt hierdoor geen huurrechten op.

Onder de pannen

Onder de Pannen is een landelijke initiatief dat langdurige dakloosheid voorkomt. Inmiddels wordt dit project in verschillende steden met lokale uitvoerders uitgevoerd. Meer informatie: www.onderdepannen.nl