Tom Sondermeijer (Weolcan): “Word de meeste innovatieve gemeente van Nederland”

We zijn op weg naar de volledige digitale gemeente. In ons werk ontstaan nieuwe mogelijkheden en ook risico’s. Door de komst van de digitale gemeente veranderen mensen, middelen, processen, organisatie en inwoners. Maar wat betekenen al die veranderingen eigenlijk voor ons? We schrijven samen met alle leden het boek De Digitale Gemeente dat bij GemeentenNL verschijnt.

Werkzaamheden in de digitale gemeente

We vroegen Tom Sondermeijer (Digital Enterprise Architect) van Weolcan welke middelen nodig zijn voor het laten werken van de toekomstige digitale gemeente. Weolcan helpt gemeenten en bedrijven om een data-gedreven organisatie te worden.

Wat versta je onder een digitale gemeente, hoe ziet die eruit.

Tom Sondermeijer: “Een organisatie die haar klanten (lees bewoners) optimaal van informatie voorziet. Dit doet de gemeente door de inzet van gestroomlijnde interne processen en innovatieve IT middelen. Terwijl zij toch de juiste balans tussen innovatie en regievoering weet te hanteren. “

Welke digitale middelen gebruiken gemeenten op dit moment vooral en waarom is dat eigenlijk zo.

Tom: “Ik kan niet voor alle gemeenten praten, alleen diegene waar wij ervaring hebben en in het algemeen is dat zij een tiental jaren achterlopen. Zeer beperkte inzet van Cloud oplossingen, veel “oud ingerichte” datawarehouses en applicaties. Mijns inziens is dit een gevolg van meerdere facetten. Echter een belangrijke factor is de mismatch tussen vraag naar, en aanbod van, IT. De vraag is vaak niet juist vanwege gebrek aan IT-kennis, het aanbod is vanwege een nog niet volwassen zijnde IT-markt ook niet goed.”

Hoe zetten gemeenten deze middelen in.

Tom: “Erg traditioneel, in eerste instantie een IT-organisatie optuigen, maar als zij erachter komen dat dat duur is en niet hun “core-business” gaan ze het outsourcen. Vaak nog op een “eerste generatie” manier van outsourcen. Op dit moment nemen gemeenten steeds vaker de stap naar de inzet van Clouddiensten waarbij ze de IT-regie weer naar zich toe trekken. Maar deze fase is, voor de gemeenten, nog in het beginstadium.

Waar je wel een steeds grotere mate van volwassenwording ziet is in het gebruik van websites, appjes en social media. Je kan discussiëren over de gebruiksvriendelijkheid, maar het gebruik hiervan wordt steeds beter.”

Is er ruimte of zijn er mogelijkheden voor andere, nieuwe digitale middelen die gemeenten nu nog niet inzetten. Welke middelen zouden dat kunnen dat zijn.

Tom: “Er wordt, in het algemeen, nog te weinig gebruik gemaakt van de digitale middelen, die toch al enige jaren op de markt zijn. Denk hierbij aan:

• Bedrijfsproces orchestratie, door het samenwerken van diverse partijen, binnen en buiten de gemeente kunnen interne processen veel sneller afgehandeld worden, ook processen die niet zo in het oog springen als het plaatsen van een ex-delinquent in een gemeente.
  • Data scientists, je ziet dat de inzet van algoritmes en Big Data analyses eigenlijk in geen enkele gemeente nuttig wordt gebruikt
  • IoT oplossingen, eigenlijk een relatie met het punt hierboven, als je niet de goede data verwerkingscapaciteiten in huis hebt, dan is ieder IoT project gedoemd te mislukken. Technisch zijn de deze middelen aanwezig, ik heb nog geen gemeente gezien waar dit grootschalig wordt ingezet (wel veel “Smart City” initiatieven)
  • En meer.”

Hoe kun je bewoners stimuleren om meer van de digitale middelen van gemeenten gebruik te maken.

Tom: “Vooralsnog is dat op hoog niveau eenvoudig. Beantwoord de vraag “what’s in it for them?” Dat kan zijn: sneller en efficiënter de gemeentelijke verplichtingen afhandelen. Maar ook zoiets ontastbaars als “de meest innovatieve gemeente van Nederland worden” zodat de bewoners trots worden om in die gemeente te wonen.

En daar houdt het niet op, milieu: gratis parkeerplekken weggeven omdat iemand milieuvriendelijk rijdt, of gratis e-bikes ter beschikking stellen. Circulair: bouwbesluiten actief monitoren en belonen als er circulair en/of milieuvriendelijk wordt gebouwd, kleine winkeliers in de binnenstad belonen als zijn circulaire initiatieven doen, ga zo maar door. Voor al deze zaken moet je een data en informatiestroom kunnen beheren die technisch nu al mogelijk is, maar waar de KPI’s nog niet van gedefinieerd zijn.”

Het boek ontvangen

Dit interview en meer artikelen verschijnen in het e-book De Digitale Gemeente dat we met alle leden van GemeentenNL schrijven. Daarin maken we de verbinding tussen organisatieveranderingen in de digitale gemeente en de wensen van inwoners. Klikt het nog voldoende?

GemeentenNL-leden ontvangen het boek automatisch. Ook ontvangen zij altijd direct bericht zodra een nieuw e-book, onderzoek, document, verslag of paper is toegevoegd aan de kennisbank die zij als lid gratis kunnen raadplegen.

Over Hellen Meijn

Hellen is projectleider en redacteur bij GemeentenNL

Bekijk alle berichten van Hellen Meijn →