Jan te Riele (Tom in de Buurt): “Inwoners willen digitale eenvoud”

We zijn op weg naar de volledige digitale gemeente. In ons werk ontstaan nieuwe mogelijkheden en ook risico’s. Door de komst van de digitale gemeente veranderen mensen, middelen, processen, organisatie en inwoners. Maar wat betekenen al die veranderingen eigenlijk voor ons? We schrijven samen met alle leden het boek De Digitale Gemeente dat bij GemeentenNL verschijnt.

Inwoners in de digitale gemeente

Wij vragen Jan te Riele naar zijn ervaring hoe inwoners tegen een digitale gemeente aankijken. Jan is lid van de Adviescommissie Tom in de Buurt en voorzitter van de vrijwilligersorganisatie ’t Gilde.

Hoe ervaren inwoners dat gemeenten steeds digitaler worden?
Jan te Riele: “In het algemeen ervaren inwoners dat positief. Dat geldt niet altijd voor ouderen, die de digitalisering op oudere leeftijd hebben leren kennen.”

Hoe gaan de mensen hiermee om?
Jan: “Soepel, maar de ouderen vragen dikwijls hulp bij vrienden, familie en soms bij ‘t Gilde of bij papierwinkels.”

Wat verwachten zij van een digitale gemeente?
Jan: “Men verwacht dat de gemeenten er verder mee doorgaan. Inwoners ervaren het ook bij commerciële bedrijven, dus dat het die kant op gaat is duidelijk.”

Wordt er voldoende rekening gehouden met wensen van inwoners?
Jan: “Vooral bij ouderen is er onbegrip omdat de digitalisering niet altijd eenvoudig is. Voor mensen die laag geletterd zijn of een verstandelijke beperking hebben kan het ook moeilijk zijn dat er steeds meer digitaal geregeld moet worden. Tegelijkertijd biedt de digitalisering ook kansen, bijvoorbeeld door middel van voorleesfuncties op websites. Maar het blijft moeilijk voor sommige doelgroepen.”

Wat zouden gemeenten nog kunnen doen om dichter bij de inwoners te komen?
Jan: “De digitalisering zo eenvoudig en gemakkelijk maken. Websites intuïtief maken, niet teveel prikkels, eenvoudige taal gebruiken en ondersteuning door duidelijke plaatjes, voorleesfuncties en eventuele vertaalknoppen.”

Het boek ontvangen

Dit interview en meer artikelen verschijnen in het e-book De Digitale Gemeente dat we met alle leden van GemeentenNL schrijven. Daarin maken we de verbinding tussen organisatieveranderingen in de digitale gemeente en de wensen van inwoners. Klikt het nog voldoende?

GemeentenNL-leden ontvangen het boek automatisch. Ook ontvangen zij altijd direct bericht zodra een nieuw e-book, onderzoek, document, verslag of paper is toegevoegd aan de kennisbank die zij als lid gratis kunnen raadplegen.