Wanneer is een inwoner kwetsbaar?

kwetsbare inwoner

De toename in aantallen kwetsbaren, maar ook in multiproblematiek zorgt voor situaties die steeds vaker uit de hand lopen. Toch hoeft dit niet zo te zijn, als we in staat zijn om anders naar het probleem te kijken. Voor het nieuwe e-book over de kracht van kwetsbaren gaan we op zoek naar antwoorden en nieuwe krachten. De belangrijkste vraag is misschien wel: wanneer is iemand eigenlijk kwetsbaar?

Diverse vormen

Achtergrond en persoonlijke eigenschappen kunnen van invloed zijn bij kwetsbaarheid. Maar ook plotselinge omstandigheden, zoals het verlies van een partner of een ander familielid, ziekte of het kwijtraken van een baan. Wat ook meespeelt als het gaat om kwetsbaarheid, is dat mensen door veranderingen in de zorg langer zelfstandig wonen. Dit is een van de redenen waarom het aantal kwetsbare inwoners bij veel gemeenten toeneemt.

Hennie Havers, clustermanager Arnhem-Achterhoek-Ede-Nijmegen bij Woonzorg Nederland zegt hierover: “Woonzorg Nederland is de grootste sociale huisvester voor senioren. Onze inwoners zijn of worden kwetsbaar door het afnemen van de gezondheid en vitaliteit. Ze wonen zelfstandig maar worden licht dement, verward of angstig of minder mobiel. Ook zijn ze vaak eenzaam door het wegvallen van de partner.”

Verschillende kwetsbaarheden

Kwetsbare mensen kunnen uiteenlopende problemen ervaren. Daarnaast kunnen mensen kampen met diverse problemen tegelijkertijd, waardoor problemen soms in elkaar overlopen. In het e-book De kracht van kwetsbaren leggen we de focus op drie soorten problemen. Dit zijn alle drie problemen waar gemeenten veel mee te maken hebben. Op die manier kunnen we goed in kaart brengen welke ervaringen andere leden hebben en welke projecten zoal worden gebruikt bij ieder specifiek probleem.

In het e-book De kracht van kwetsbaren bespreken we de volgende meest voorkomende kwetsbaarheden bij inwoners:

• inwoners die kwetsbaarheid ervaren vanwege eenzaamheid;
  • inwoners die kwetsbaarheid ervaren vanwege psychosociale problemen;
  • inwoners die kwetsbaarheid ervaren vanwege financiële problemen.

E-book

Uitgebreidere informatie en achtergronden tref je in het volledige artikel in het e-book De kracht van kwetsbaren. Dit e-book ontvangen alle leden van GemeentenNL gratis na verschijnen.