Zo stromen senioren echt wel door

Vaak passen senioren hun huidige woning aan zodat zij hier kunnen blijven wonen wanneer gezondheidsproblemen optreden. Het kan ook zijn dat zij verhuizen naar een andere geschikte woning of woonomgeving. Hiermee zet je de nodige doorstroming in gang. Hoe werkt dat in de praktijk en hoe kun je hier zelf mee aan de slag?

Praktijkvoorbeeld: zorgcentrum De Posten in Enschede

Op steeds meer plekken werken woningcorporaties en zorgpartijen samen. In Enschede doen de consulent wijkbeheer van corporatie Domijn en de wijkverpleegklundige van zorgcentrum De Posten samen huisbezoeken. Zij gaan in gesprek met senioren over wonen en leven. Zij beoordelen met elkaar wat passende oplossingen zijn voor zelfstandig wonen, al dan niet in combinatie met zorg. Op buurtniveau werken corporaties Domijn en Woonzorg Nederland, zorgcentrum De Posten en gemeente Enschede samen aan ‘onze buurt De Posten’. Een buurt waarin met bewoners, partners en experts aan de buurt van de toekomst’ wordt gewerkt’. Alle voorzieningen op het gebied van wonen, zorg, ontmoeten en activiteiten zijn binnen handbereik. De belangrijkste succesfactor: ze doen het samen.

Meer lezen?

Meer praktijkvoorbeelden en achtergronden tref je in de publicatie Een nieuw (t)huis in de kennisbank.