Zo maakt de gemeente Westland eenzaamheid bespreekbaar

Gemeente Westland maakt eenzaamheid bespreekbaar

De toename in aantallen kwetsbaren, maar ook in multiproblematiek zorgt voor situaties die steeds vaker uit de hand lopen. Toch hoeft dit niet zo te zijn, als we in staat zijn om anders naar het probleem te kijken. Want als we anders durven organiseren en coördineren ontstaan ineens nieuwe perspectieven die ons toekomstbestendig maken. Hugo van den Beld is projectadviseur bij de Gemeente Westland. Hij vertelt over de aanpak ‘Een tegen eenzaamheid’.

Iedereen mee laten doen

Waarom de gemeente Westland heeft gekozen voor het project ‘Een tegen eenzaamheid’ is volgens Hugo van den Beld zeer duidelijk. Van den Beld: “Het aantal eenzame inwoners in Westland stijgt. Eenzaamheid kan leiden tot nare gevoelens en zelfs lichamelijke en psychische klachten. Ook nemen mensen minder deel aan de Westlandse samenleving. Als gemeente willen we juist dat iedereen mee kan doen, waar nodig met ondersteuning. Daarom zetten we de komende jaren extra in op het voorkomen en tegengaan van eenzaamheid.”

Meer doelen

Van den Beld: “Naast het verminderen van eenzaamheid worden met dit project ook andere doelen bereikt, zoals een zorgzame samenleving, overbrugging van tegenstellingen, meer passend hulp voor mensen die dit nodig hebben en mogelijke besparingen op zorgkosten.”

We zijn benieuwd naar het resultaat van dit project. Hierover zegt Van den Beld : “We zetten in op het vormen van een lokale beweging, waarin partijen intensief optrekken in de aanpak van eenzaamheid.”

E-book

Uitgebreidere informatie en achtergronden tref je in het artikel dat in het e-book De kracht van kwetsbaren staat. Dit e-book ontvangen alle leden van GemeentenNL gratis na verschijnen.