Is jouw gemeente ook dementievriendelijk?

Gemeente Borger-Odoorn maakt zicht tot dementievriendelijke gemeente met de ‘Tour Dementie’. Burgers deden informatie op bij verschillende stands in het gemeentehuis. Wethouder Nynke Houwing en Albert Trip brachten ook een bezoek en deden ervaring op met de Virtual Reality-bril: ,,We willen graag dat inwoners langer mee kunnen doen en op een veilig manier in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven. Daarom is het belangrijk dat er meer informatie komt over dementie.”

Dementiebrillen

Bij de stand waren speciale dementiebrillen van Into Dementia te testen. Zo kon je in de huid van iemand met dementie kruipen. Je kon zien waar iemand met dementie tegenaan loopt en hoe de omgeving daarmee omgaat. Ook Alzheimer Drenthe en het Netwerk Dementie Drenthe waren aanwezig om mensen te informeren.

Verbeteren leefbaarheid

De tour is een onderdeel van het plan om Drenthe dementievriendelijk te maken. In alle Drentse gemeenten maakt de tour een stop. Alle 12 Drentse gemeenten, de provincie Drenthe, Zilveren Kruis en Alzheimer Nederland, Netwerk Dementie Drenthe en Samen Dementievriendelijk maken zich sterk voor waardig ouder worden met dementie. Door samen te werken is er een stevige basis om de leefbaarheid voor mensen met dementie in Drenthe te versterken. Ook voor inwoners van de gemeente Borger- Odoorn.

Trainen inwoners en personeel

De gemeente wil inwoners, ondernemers en eigen medewerkers bewust maken van de impact van dementie. Dit is voor de persoon met dementie zelf, hun directe omgeving en de samenleving namelijk een behoorlijke uitdaging. Het bewust maken van de impact van dementie gebeurt door trainingen aan te bieden aan eigen personeel en inwoners, informatiebijeenkomsten te organiseren en het ondersteunen van publiekscampagnes. Borger-Odoorn wordt op die manier een gemeente waar we de signalen van dementie beter herkennen.

Jouw gemeente ook dementievriendelijk?

Wat doet jouw gemeente om aandacht te besteden aan dementie? Deel mooie initiatieven in een mail aan de redactie.

In je mailbox ontvangen?

Blijf up-to-date en ontvang iedere dinsdag nieuwe artikelen door je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Laat je mailadres achter in de rechterkolom op deze pagina.
ACTIE: Schrijf je nu in en ontvang 1 toegangskaart gratis voor een event of training naar keuze.