Grote gevolgen van eenzame inwoners

Eenzaamheid is tegenwoordig helaas een zeer bekend begrip. Maar liefst 40% van de volwassen bevolking voelt zich eenzaam. Zelfs 10% voelt zich ernstig of zeer ernstig eenzaam. Ook uit ons eigen onderzoek onder professionals blijkt dat bijna 50% eenzaamheid als een van de belangrijkste problemen van kwetsbaren ziet. Iedereen kan te maken krijgen met eenzaamheid. Of je nou jong of oud bent, rijk of arm, ieder mens kan een omstandigheid meemaken waardoor hij of zij zich eenzaam gaat voelen.

Kwetsbare groepen

Desondanks zijn er diverse groepen te noemen waarbij eenzaamheid vaker voorkomt. De mensen die veel te maken hebben met eenzaamheid zijn vooral ouderen van 85 jaar of ouder. Maar liefst 63% van de mensen uit deze groep voelt zich eenzaam. Daarnaast heerst er net zo veel eenzaamheid onder laagopgeleiden. Het percentage van eenzaamheid is bij deze groep namelijk zelfs even hoog als bij de ouderen. In totaal 63% van de laagopgeleiden heeft te maken met eenzaamheid. Ook heerst er veel eenzaamheid onder mensen met financiële problemen, mensen met een chronische aandoening, alleenstaanden en mensen met een migratie-achtergrond. Uiteraard staan deze groeperingen niet altijd los van elkaar. Sommige mensen behoren tot meerdere van deze groepen.

Oorzaken en gevolgen

Er zijn ook andere veelvoorkomende oorzaken van eenzaamheid te noemen. Een sociale angst of een beperking kan bijvoorbeeld leiden tot eenzame gevoelens. Daarnaast kunnen er momenten in iemands leven zijn waardoor iemand zich plotseling eenzaam kan gaan voelen. Zoals na het overlijden van de partner of een andere dierbare, na een verhuizing of als iemand met pensioen gaat. De gevolgen van eenzaamheid kunnen groot zijn. Iemand met weinig sociale contacten kan het gevoel krijgen er niet meer bij te horen. Eenzaamheid zorgt vaak voor veel spanning en stress en er kunnen nog grotere gevolgen zijn zoals verslavingsproblemen, gezondheidsproblemen en zelfs een kortere levensverwachting. Daarnaast heeft eenzaamheid hogere maatschappelijke kosten tot gevolg.

Boek opvragen

Dit is één van de artikelen uit het e-book De Kracht van Kwetsbaren. Na het lezen van dit e-book weet je hoe je van de toename van kwetsbare doelgroepen een kans maakt. Je leest wat andere organisaties doen en hoe je daar je voordeel uit kunt halen voor je eigen werk. Het boek met een winkelwaarde van €50 is gratis beschikbaar voor alle leden van GemeentenNL. Nog geen lid? Regel vandaag nog je lidmaatschap van GemeentenNL en krijg toegang tot de kennisbank inclusief dit boek. Je kunt dan voortaan ook deelnemen aan alle events, trainingen en commissies.