Doe mee met de Week van de Toegankelijkheid

De Week van de Toegankelijkheid gaat dit jaar over vrijetijdsbesteding en heeft als thema ‘Lekker vrij! Doen wat je zelf wilt.’ Onderdeel van de activiteiten is de Ongehinderd Testdag, waarbij gekeken wordt naar goede voorbeelden van toegankelijke plekken in gemeentes. Doet jouw gemeente ook mee?

Ongehinderd Testdag

Woensdagmiddag 3 oktober gaan honderden mensen met en zonder beperking op pad om locaties te testen op toegankelijkheid: restaurants, winkels en vrijetijdslocaties. Maar ook openbare locaties zoals het gemeentehuis. Het doel van de dag is om op een leuke manier meer bewustwording te creëren over toegankelijkheid. Fysieke toegankelijkheid is tenslotte de voorwaarde voor een inclusieve gemeente. Minister Hugo de Jonge (VWS) geeft het startsein en via live streaming wordt dit uitgezonden in alle gemeenten die met de dag meedoen.

Voordelen van deelname

Gemeenten die meedoen, kunnen een prominente rol krijgen tijdens de Testdag. Dit betekent dat jouw gemeente positief onder de aandacht wordt gebracht. Daarnaast is het ook een leuke en laagdrempelige manier om invulling te geven aan de Week van de Toegankelijkheid. Voordelen van deelname zijn onder andere:

• kant-en-klaar concept voor communicatie
  • een laagdrempelige invulling van de Week van de Toegankelijkheid
  • positieve aandacht voor jouw gemeente
  • online en offline exposure door ervaren, enthousiaste ambassadeurs
  • samenwerking met lokale ervaringsdeskundigen

VN-verdrag

De Week van de Toegankelijkheid past goed bij de uitgangspunten van het VN-verdrag Handicap. In het VN-verdrag staat namelijk dat de samenleving, mensen met én zonder beperkingen, moet zorgen dat mensen met een beperking geen belemmeringen ervaren om mee te kunnen doen.

Meld je aan!

Aan deelname zijn geen kosten verbonden, met uitzondering van bijvoorbeeld een locatie (huur), catering en dergelijke. Ook gemeenten die niet ‘aangesloten’ zijn bij Ongehinderd, kunnen deelnemen aan de Testdag. Je kunt je aanmelden door een mail te sturen naar de organisatie.

De eerste collega gemeenten die zich al hebben aangemeld zijn Amersfoort, Den Haag, Haarlem, Haarlemmermeer, Hulst, Lelystad, Lisse, Schiedam, Westerveld en Zeist.