De rol van de woningcorporatie bij eenzaamheid

Maatschappelijke problemen zijn aan de orde van de dag. Dat is bij gemeenten het geval maar zeker ook bij woningcorporaties. Zo is dat ook het geval met eenzaamheid bij bewoners en met de gevolgen die dit heeft. Woningcorporaties proberen ieder op hun eigen manier een bijdrage te leveren aan het tegengaan of zelfs het deels voorkomen van eenzaamheid. Dit is geen eenvoudige kwestie waar een kant-en-klare oplossing voor is. De vraag is dan ook in hoeverre corporaties kwetsbaren daadwerkelijk hulp kunnen bieden.

Problemen oplossen

Jacques Steegemans van Talis zegt hier bijvoorbeeld over tegen GemeentenNL: “Problemen voorkomen kunnen we niet, maar problemen oplossen wel. Eenzaamheid lossen we niet op zolang contacten nauwelijks mogen (i.v.m. Covid-19, red.). Een praatje maken aan de deur kan altijd. Of samen met andere partijen de deuren langsgaan. Mensen met schulden doorverwijzen. Flexibel zijn in de oplossing en niet star vasthouden aan beleid. Kijken wat wél mogelijk is in plaats van wat niet kan.”

Samenwerken

We vroegen diverse gesprekspartners in hoeverre corporaties en andere betrokken beter kunnen samenwerken om problemen met kwetsbaren te voorkomen of zelfs op te lossen.

Een goede communicatie met bewoners is volgens vrijwel alle door ons gesproken woningcorporaties een van de belangrijkste vereisten. Überhaupt contact houden met bewoners, ook in een tijd waarin de pandemie een belemmering vormt. Veel (oudere) bewoners nemen nou eenmaal liever geen onnodige risico’s. Doordat ze meer thuis blijven ontmoeten ze minder mensen, met vaak eenzaamheid tot gevolg. Gelukkig kan er ook op afstand contact worden gehouden en kan er, met een beetje creativiteit, het een en ander worden georganiseerd.

Steegemans: “Ondersteun en doe mee aan activiteiten die al worden georganiseerd door andere partijen in de wijk. Ga samen langs de deuren. Dit wordt erg op prijs gesteld.”

Maak eenzaamheid bespreekbaar

Eenzaamheid is geen onderwerp waar mensen gemakkelijk over praten. Er is vaak sprake van schaamte of ontkenning. Door als corporatie het onderwerp bespreekbaar te maken kunnen mensen zich hier sneller overheen zetten en openstaan voor hulp of oplossingen. Als corporatie kan er, om te beginnen, bijvoorbeeld over dit onderwerp gecommuniceerd worden op de website en in een nieuwsbrief.

Naast het taboe doorbreken, door over eenzaamheid te communiceren vanuit de corporatie, is er meer dat corporaties kunnen doen. Zoals het inzetten van medewerkers die direct contact hebben met de bewoners zodat zij eenzaamheid kunnen signaleren. Deze medewerkers kunnen eenzaamheid bespreekbaar maken en bewoners zonodig doorverwijzen naar de juiste instanties. Hiervoor is het belangrijk dat medewerkers goed worden geïnformeerd en de juiste training krijgen, zodat ze goed weten wat ze kunnen betekenen voor deze kwetsbare bewoners.

Boek opvragen

Dit is één van de artikelen uit het e-book De Kracht van Kwetsbaren. Na het lezen van dit e-book weet je hoe je van de toename van kwetsbare doelgroepen een kans maakt. Je leest wat andere organisaties doen en hoe je daar je voordeel uit kunt halen voor je eigen werk. Het boek met een winkelwaarde van €50 is gratis beschikbaar voor alle leden van GemeentenNL.

Nog geen lid? Regel vandaag nog je lidmaatschap van GemeentenNL en krijg toegang tot de kennisbank inclusief dit boek. Je kunt dan voortaan ook deelnemen aan alle events, trainingen en commissies.