Gemeentelijke herindelingen: in overleg met burgers of bestuursbesluit?

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen, keldert het aantal gemeenten dit jaar door herindelingen. Uit een actie van bewoners van de voormalige gemeente Zederik blijkt dat burgers hier niet altijd blij mee zijn. In hoeverre moet je hier als gemeente rekening mee houden?

Protest herindeling tot Vijfheerenlanden

Vanaf 1 januari vormen de gemeenten Zederik, Leerdam en Vianen samen de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden. Een aantal burgers die het hier niet mee eens zijn, hebben ‘s nachts een aantal borden van deze nieuwe gemeente vervangen met de ludieke naam ‘Hogeheerenlanden’. Zij voeren actie omdat ze vinden dat het besluit alleen bij ‘de hoge heren’ is besproken en er nooit om een mening van de burgers is gevraagd. De initiatiefnemers van de actiegroep vertellen tegenover het Algemeen Dagblad dat ze vinden dat Zederik beter bij de streek Alblasserwaard hoort. “Alblasserwaard en Vijfheerenlanden zijn historisch gezien één gebied. De dorpjes hebben dezelfde geschiedenis, alles hoort bij elkaar en is met elkaar verbonden”, aldus de initiatiefnemer. De protestgroep wil benadrukken dat ze het er echt niet mee eens zijn met het besluit van de ‘hoge heren’ bij de provincie.

Wat vind jij?

Ondanks dat er niets meer aan dit besluit te doen valt, vinden deze burgers het toch belangrijk om dit signaal af te geven. Vind jij dat dit soort besluiten meer in overleg moeten gaan met de inwoners van de betreffende gemeenten? Of vind je dat dit soort besluiten het beste gemaakt kunnen worden door de mensen met bevoegdheden? Is er in jouw gemeente ook een herindeling en is dit wel in samenspraak gegaan met burgers? Schroom dan niet en stuur een mail aan de redactie.

In je mailbox ontvangen?

Blijf up-to-date en ontvang iedere dinsdag nieuwe artikelen door je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Laat je mailadres achter in de rechterkolom op deze pagina.
ACTIE: Schrijf je nu in en ontvang 1 toegangskaart gratis voor een event of training naar keuze.