Aantal gemeenten keldert door herindelingen

Vanaf 1 januari 2019 telt Nederland 355 gemeenten. Dat zijn er 25 minder dan in 2018. Het is de grootste daling sinds 2001 en het gevolg van 12 gemeentelijke herindelingen. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Steeds minder kleine gemeenten

Het aantal gemeenten met minder dan 25 duizend inwoners daalt door herindelingen tot 36 procent in 2019. Ter vergelijking: in 1999 was dat nog 69 procent! Daarbij hebben vijf van de gemeenten die herindelen tot een grotere gemeente minder dan 10 duizend inwoners. Het gaat om Ten Boer, Ferwerderadiel, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Onderbanken en Strijen. Vanaf 2019 zijn er meer gemeenten met 25 duizend tot 50 duizend inwoners dan met minder dan 25 duizend inwoners.

Zevende wijziging provinciegrens sinds 1830

De herindelingen die per 1 januari doorgevoerd worden, brengen een provinciegrenswijziging met zich mee. Per 1 januari 2019 vormen de gemeenten Leerdam, Vianen en Zederik samen de gemeente Vijfheerenlanden. Deze gemeente gaat onder de provincie Utrecht vallen, terwijl Leerdam en Zederik nu nog tot Zuid-Holland behoren. Zulke wijzigingen van provinciegrenzen hebben vanaf 1830 alleen plaatsgevonden in 1865, 1942, 1970, 1986, 1989 en 2002.

Meer lezen?

Wil je meer weten over de herindeling van de gemeenten, wat de top-3 van grootste gemeenten is en welke gemeente in 2019 de langste naam heeft? Lees dan verder in het artikel van het CBS.

In je mailbox ontvangen?

Blijf up-to-date en ontvang iedere dinsdag nieuwe artikelen door je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Laat je mailadres achter in de rechterkolom op deze pagina.
ACTIE: Schrijf je nu in en ontvang 1 toegangskaart gratis voor een event of training naar keuze.