Burgers willen helemaal geen energietransitie

Uit een rondgang langs gemeenten blijkt dat het grootste probleem bij de energietransitie de burger is. Het zijn niet de maatregelen zelf, de investeringen of de technologie. Het is het draagvlak onder burgers. Wat te doen?

Stop met polderen

In juni presenteerde de gemeente Amsterdam een draagvlakonderzoek onder haar burgers. De conclusie? De wil is er wel, maar liever niet teveel en niet te duur. En als de gemeente zelf alle kosten neemt dan is de Amsterdammer wel bereid om goedkeurend te knikken.

Ook Hotze Hofstra, Energiecommissaris voor Groningen, stelt in een betoog bij Oneworld dat de energietransitie niet tot stand komt zonder draagvlak onder burgers en dat is volgens hem precies waar het vaak misgaat.

“Stop met polderen, maak het niet iedereen naar de zin,” zegt Vattenfall directeur Margit Deimel in een Trouw-interview. Zij verwoordt daarmee wat veel gemeenten denken maar niet durven.

Betrek de burger

Het platform Gebiedsontwikkeling.nu biedt wellicht de oplossing met als casus de gemeente Hof van Twente. Zij stelt dat “duidelijk in beeld gebrachte, goed ontworpen en integrale scenario’s zijn vanwege omvang en complexiteit van de opgave noodzakelijk om op lange termijn ruimtelijke kwaliteit overeind te houden en daarmee het draagvlak bij de bevolking.” Is het zo simpel? Maar hoe dan?  Heb je zelf goede ervaringen met het betrekken van burgers bij de energietransitie laat het dan weten, we horen graag jouw casus.