61% gemeenten verwacht dat wonen drastisch verandert

verandering in wonen

De meerderheid van de gemeenten (61%) verwacht dat het wonen in de komende 10 jaar drastisch zal veranderen. Dat blijkt uit het onderzoek van GemeentenNL onder meer dan duizend medewerkers en bestuurders bij gemeenten. De veranderingen die volgens de gemeenten zullen plaatsvinden hebben vooral te maken met duurzamer (87%) en slimmer (67%) wonen.

Verschillen binnen gemeente

De politiek in de vorm van burgemeesters, wethouders en raadsleden is wat gematigder in haar verwachting. Van deze groep verwacht 50% dat het wonen en dus ook de woningen in de komende 10 jaar drastisch zullen veranderen. De overige 50% verwacht dit niet. Hier ontstaat een verrassende kloof: doorgaans heeft de politiek de grote ambitie en is de ambtenarij wat voorzichtiger. Voor wat betreft het wonen is het juist omgekeerd.

Leden ambitieuzer

Leden van GemeentenNL hebben een grotere ambitie dan niet-leden. Want meer dan gemiddeld spelen zij in op de verwachting dat smart homes en circulair bouwen en wonen een snelle opmars maken.

Het hele onderzoeksrapport van meer dan 100 pagina’s is beschikbaar voor leden van GemeentenNL en tref je in de kennisbank. Nog geen lid? Maak het gelijk in orde en ontvang niet alleen het onderzoek maar ook uitnodigingen voor events, trainingen, werkgroepen en publicaties.