Zo ziet de organisatie van de digitale gemeente eruit

De organisatievorm van de digitale gemeente hangt sterk af van de lokale situatie. Daarover zijn de auteurs van het nieuwe boek De Digitale Gemeente het eens. Een gedeelte van de processen wordt niet meer uitgevoerd door medewerkers, maar verder geautomatiseerd en gedigitaliseerd. De backoffice wordt daardoor misschien kleiner: er is meer ruimte voor medewerkers die in direct contact staan met inwoners, de lokale omgeving, ondernemers en onderwijs.

Wat betekent dit

Er is eerst onderzoek nodig is voor medewerkers tot uitvoering overgaan. Wat zijn de Key Performance Indicators, welke data is nodig, waar bevindt deze zich en hoe breng je de data samen? Vervolgens voeg je vanuit de lokale kennis betekenis toe. Deze vorm van werk achter de schermen neemt in betekenis toe. Een gedeelte van deze werkzaamheden wordt waarschijnlijk gecentraliseerd, maar de kennis en interpretatie van de lokale situatie wordt des te belangrijker in de analyse en uitvoering.

Aan de andere kant zien we dat de optimale dienstverlening zich steeds meer ontwikkelt op basis van data. De datagedreven gemeente werkt klantgericht, creëert publieke waarde, verleent efficiëntere dienstverlening en zet middelen efficiënter in.

Aanpak

Een digitale gemeente vraagt om een holistische en menselijke aanpak. Het huidige denken in domeinen maakt dat er weinig tot geen overzicht is binnen de gemeente op digitale toepassingen, data en gebruik daarvan in een ander domein van de eigen organisatie of van een buurgemeente.

De organisatievorm van gemeenten is volgens de auteurs veelal nog van de vorige eeuw en digitale activiteiten zijn daarom gericht op het volledig digitaliseren van de taak. In de praktijk zie je dat ICT-systemen, zaaksystemen en digitaliseren van toptaken de mens uit de gemeente halen. Door de inzet van digitale technologie zou er juist meer ruimte moeten komen voor menselijk contact tussen burger en gemeente.

Boek opvragen

Dit is één van de artikelen uit het e-book De Digitale Gemeente. Na het lezen weet je hoe de digitale gemeente eruitziet, wat dit betekent voor jouw werk en wat inwoners daarvan vinden. Het boek met een winkelwaarde van €50 is gratis beschikbaar voor alle leden van GemeentenNL. Nog geen lid? Maak het gelijk in orde via de lidmaatschapspagina.