Zo zet je digitale middelen beter in

Zo zet je digitale middelen beter in

Het beschikken over middelen en goede voornemens is een voorwaarde om ook daadwerkelijk in de praktijk aan de slag te gaan met de digitale gemeente. De mogelijkheden voor toepassingen en de inzet in de praktijk zijn legio. Wat wordt er zoal gebruikt?

E-data oplossingen

Kees Groeneveld van eSpecialisten ziet dat gemeenten e-data oplossingen inzetten in om informatie uit taakspecifieke applicaties en zaaksystemen met elkaar te verbinden en integraal te ontsluiten. Ook wordt in het kader van de Wet Open Overheid steeds meer gebruik gemaakt van één portaalfunctie voor zowel interne medewerkers als de burger en ondernemer die op zoek is naar informatie.

Inzet van clouddiensten

Op dit moment nemen gemeenten steeds vaker de stap naar de inzet van clouddiensten waarbij ze de IT-regie weer naar zich toe trekken. Maar deze fase is, voor de gemeenten, nog in het beginstadium. Waar je wel een steeds grotere mate van volwassenwording ziet is in het gebruik van websites, appjes en social media. Je kan discussiëren over de gebruiksvriendelijkheid, maar het gebruik hiervan wordt steeds beter

Er zijn ook meer positieve geluiden. Gemeenten hebben in eerste instantie veelal de fysieke vorm gekopieerd ziet Bas van Luxemburg van Lost Lemon. Gedurende de jaren zijn er meer slimmigheden ontstaan. Informatieportalen bevatten niet langer een brij aan informatie, maar etaleren vooral de dominante vraag. Formulieren zijn nog steeds sterk aanbodgedreven, maar hebben met vooraf ingevulde gegevens en berekeningen wel al stappen gezet.

Servicegericht platform

De mogelijkheden van een servicegericht platform, en dus vanuit de burger beredeneerd, design wordt nu nog onvoldoende ingezet vindt ook Don de Haan van Optimale samenwerking. Integratie van informatie door aan thema gerelateerde datamodellen is hard nodig.

Het beeld dat ontstaat is dat de inzet van middelen vooral gedreven is door de technische mogelijkheden of kennis daarvan in combinatie met de eigen wensen van de gemeente. De behoefte van de inwoner staat nog niet voldoende centraal.

Werk vereenvoudigen

Lucom is een organisatie die het werk vereenvoudigt. Oplossingen die het werk vereenvoudigen en processen efficiënter maken, mogen zelf niet ingewikkeld zijn. Managing director Jan van Buren ervaart dat de meeste systemen nog steeds hulpmiddelen voor de ambtenaren zijn en niet per definitie middelen die het proces verbeteren of waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van de technische en functionele mogelijkheden die er zijn. In wezen is en blijft men bang om verantwoordelijkheden te laten reguleren door digitale systemen.

Daar is zeker wel iets aan te doen. Neem bijvoorbeeld de gemeentelijk website. BCT-directeur Dimitri Palmen heeft daar heldere ideeën over. Zorg dat de website super gebruiksvriendelijk is en bijvoorbeeld ook goed werkt op kleinere schermen. En dat je via de gemeentewebsite makkelijk en snel kunt komen bij de antwoorden op je vragen. Zorg dat je transparant en helder communiceert via de website in combinatie met berichten via email of sms. Zorg dat je de status van aanvragen, relevante gegevens en documenten altijd ook online kunt opvragen bij de gemeentelijke website. En wijs bij elk analoog contact op de online mogelijkheden voor de volgende keer dat de gemeente nodig is.

Boek opvragen

Dit is één van de artikelen uit het e-book De Digitale Gemeente. Na het lezen van dit e-book weet je hoe de digitale gemeente eruitziet, wat dit betekent voor jouw werk en wat inwoners daarvan vinden. Het boek met een winkelwaarde van €50 is gratis beschikbaar voor alle leden van GemeentenNL. Nog geen lid? Maak het gelijk in orde via de lidmaatschapspagina.

Over Redactie GemeentenNL

De redactie van GemeentenNL bewaakt de kwaliteit van artikelen, selecteert het nieuws en staat open voor jouw vragen en suggesties.

Bekijk alle berichten van Redactie GemeentenNL →