Willem Hartzuiker (Almere): “Open interactieve samenwerking”

We zijn op weg naar de digitale gemeente. In ons werk ontstaan nieuwe mogelijkheden en ook risico’s. Door de komst van de digitale gemeente veranderen mensen, middelen, processen, organisatie en inwoners. Maar wat betekenen al die veranderingen eigenlijk voor ons?

Werkzaamheden in de digitale gemeente

We vragen GemeentenNL-lid Willem Hartzuiker, Geo-econoom van de gemeente Almere hoe de werkzaamheden er binnen de toekomstige digitale gemeente eruit zouden kunnen zien.

Willem Hartzuiker zegt daarover: “In een optimale digitale gemeente is de ambtenaar volledig bezig met zijn specifieke vak. Hij doet dat in een open interactieve samenwerking met alle hierbij betrokkenen, zowel intern als extern. Daarbij wordt hij operationeel voorzien van de juiste en actuele informatie in optimaal proces ondersteunende applicaties. Een open Urban Data Platform gekoppeld aan een 3D Smart City Digital Twin fungeert daarbij als dé centrale informatiespil.”

Het boek ontvangen

Uitgebreidere interviews, meer artikelen en cases verschijnen in het e-book De Digitale Gemeente dat we met alle leden van GemeentenNL schrijven. Daarin maken we de verbinding tussen organisatieveranderingen in de digitale gemeente en de wensen van inwoners. Klikt het nog voldoende?

GemeentenNL-leden ontvangen het boek automatisch. Ook ontvangen zij altijd direct bericht zodra een nieuw e-book, onderzoek, document, verslag of paper is toegevoegd aan de kennisbank die zij als lid gratis kunnen raadplegen.