Robert Jansen (Rotterdam): “Digitale gemeente is transparant”

We zijn op weg naar de volledige digitale gemeente. In ons werk ontstaan nieuwe mogelijkheden en ook risico’s. Door de komst van de digitale gemeente veranderen mensen, middelen, processen, organisatie en inwoners. Maar wat betekenen al die veranderingen eigenlijk voor ons? We schrijven samen met alle leden het boek De Digitale Gemeente dat bij GemeentenNL verschijnt.

Efficiënt en veilig

We vroegen GemeentenNL-lid Robert Jansen van de gemeente Rotterdam hoe een digitale gemeente eruit zou kunnen zien. Robert is Teamleider Datadiensten.

“De producten en diensten die de gemeente levert voor haar inwoners worden met ondersteuning van digitale technieken zo efficiënt mogelijk uitgevoerd. De gemeentelijke organisatie denkt er niet alleen aan om de primaire processen te digitaliseren, maar kent ook secundaire processen om de digitalisering te controleren. Hierdoor is de gemeente transparant, kan inzicht geven in de kwaliteit van haar gegevens en processen en werkt ze uiteraard veilig, met oog voor privacy en ethisch verantwoord.”

Het boek ontvangen

Dit interview en meer artikelen verschijnen in het e-book De Digitale Gemeente dat we met alle leden van GemeentenNL schrijven. Daarin maken we de verbinding tussen organisatieveranderingen in de digitale gemeente en de wensen van inwoners. Klikt het nog voldoende?

GemeentenNL-leden ontvangen het boek automatisch. Ook ontvangen zij altijd direct bericht zodra een nieuw e-book, onderzoek, document, verslag of paper is toegevoegd aan de kennisbank die zij als lid gratis kunnen raadplegen.