Niek Hendriks (Alkmaar): “Nieuwe functie social-it’er ontstaat”

We zijn op weg naar de volledige digitale gemeente. In ons werk ontstaan daardoor nieuwe mogelijkheden en ook onvoorziene risico’s. Mensen, middelen, processen, organisatie en inwoners zien we veranderen. Maar wat betekenen al die veranderingen nu eigenlijk echt voor ons? Om daarachter te komen schrijven we met alle leden het boek De Digitale Gemeente dat bij GemeentenNL verschijnt en waarin we de digitale veranderingen onder de loep nemen.

We vroegen Niek Hendriks, data projectmanager van de gemeente Alkmaar, hoe de toekomstige digitale gemeente eruit zou kunnen zien.

Hoe zien de werkzaamheden eruit binnen de digitale gemeente?

Niek Hendriks: “In de digitale gemeente wordt er een balans gevonden tussen IT en sociaal. Nieuwe functies zoals social-it’ers zorgen ervoor dat de behoefte van de samenleving en de gemeente steeds beter op elkaar aansluiten. In een digitale gemeente is het niet meer de vraag hoe de gemeente het gaat oplossen maar eerder hoe de samenleving ondersteuning kan krijgen om zelf haar urban commons te beheren.”

“De samenleving wordt weer mede-eigenaar van haar eigen omgeving en de gemeente gaat steeds meer de rol spelen van ondersteuner in middelen om dit te realiseren. Daarnaast wordt de gemeente in de nabije toekomst een databank voor de samenleving waar mensen vertrouwd hun gegevens kunnen opslaan om zich te identificeren voor diverse diensten in de samenleving. Niet keer op keer gegevens kopiëren en delen maar eenmalig opslag en meervoudig gebruik bij je gemeente.”

Welke digitale middelen gebruiken jullie zelf?

Niek: “Op het gebied van middelen is een gemeente ook steeds meer aan zet om de samenleving op een natuurlijke manier te voorzien van een smart city. Gemeentelijke processen worden steeds meer geïntegreerd in de directe leefomgeving van de inwoner en kennisdrempel zoals app’s worden weggenomen door in het straatbeeld voorzieningen te leveren die direct benaderbaar zijn. Ook worden digitale tweelingen van de gemeente steeds verder uitgewerkt en kan de gemeente tijdig haar inwoners sturen naar een gewenste situatie.”

“Er vindt bijvoorbeeld een ernstig incident plaats in de stad zoals een gewapende overval, dan kan bijvoorbeeld slimme verlichting ervoor zorgen dat mensen weggaan van de rood kleurende lantarenpalen en zich bewegen naar groen kleurende lantarenpalen. Dit zijn oplossingen waar geen kennis voor nodig is maar waarmee je bewoners wel beter kan helpen in een digitale stad.”

Het boek ontvangen

Dit interview en meer artikelen verschijnen in het e-book De Digitale Gemeente dat we met alle leden van GemeentenNL schrijven. Daarin maken we de verbinding tussen organisatieveranderingen in de digitale gemeente en de wensen van inwoners. Klikt het nog voldoende?

GemeentenNL-leden ontvangen het boek automatisch. Ook ontvangen zij altijd direct bericht zodra een nieuw e-book, onderzoek, document, verslag of paper is toegevoegd aan de kennisbank die zij als lid gratis kunnen raadplegen.