De Fryske Marren: “Je hoeft geen whizzkid te zijn”

whizzkid

Met elkaar zijn we hard op weg naar de volledige digitale gemeente. Want de digitale transformatie is in volle gang. Het betekent dat we sommige taken overdragen aan autonome machines, maar het betekent ook dat er nieuwe kansen, mogelijkheden en risico’s bijkomen. Wat zijn de grote veranderingen en wat betekenen die voor ons?

We vroegen Hielco Koeze*, informatieadviseur van de gemeente De Fryske Marren, naar zijn visie op de toekomstige organisatie en werkzaamheden binnen de digitale gemeente.

Hoe zien de werkzaamheden eruit binnen de digitale gemeente?

Hielco Koeze: “Mensen in een digitale gemeente zijn bekend met digitale dienstverlening maar hoeven geen digitale whizzkids te zijn. Ze maken gebruik van het feit dat we massale en eenvoudige en daardoor vakinhoudelijk weinig spannende processen volledig automatisch afhandelen waardoor ze meer tijd krijgen om te besteden aan complexere vragen en individueel maatwerk.”

Hoe zou de digitale gemeente eruit kunnen zien?

Hielco: “De ideale digitale gemeente werkt niet alleen naar buiten toe digitaal met e-dienstverlening, maar heeft ook zoveel mogelijk de interne werkprocessen gedigitaliseerd. Daarbij geldt dat de digitale route zoveel mogelijk gebruikt wordt voor de “standaard” (massaal digitaal) en dat er ruimte blijft voor individueel maatwerk. Bij de digitalisering wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van beschikbare standaards en landelijke oplossingen zoals bijvoorbeeld Common Ground.”

* Tot ons verdriet is Hielco Koeze onlangs overleden. In overleg met zijn collega’s en nabestaanden vinden we het toch belangrijk om zijn inzichten te publiceren.