Hanneke van Stokkom (Mijnbuurtje.nl): “Werk samen met inwoners aan de digitale gemeente”

digitale gemeente

De digitale transformatie is in volle gang en we zijn inmiddels in een volgende fase belandt op weg naar de digitale gemeente. Sommige van onze taken zullen we overdragen aan machines en andere taken komen erbij. De mensen, middelen, processen, organisatie en inwoners veranderen. Wat betekenen al die veranderingen voor ons?

Inwoners in de digitale gemeente

We vroegen Hanneke van Stokkom, medeoprichter en eigenaar van online communityplatform mijnbuurtje.nl wat de inwoners verwachten van een digitale gemeente. Inwoners gaven de volgende tips:

• Ga niet pas communiceren als je de inwoners nodig hebt, maar informeer ze vooraf over de plannen. Neem hen mee in het proces. Het beleid is immers voor inwoners bedoeld. Vaak wordt de gemeente te veel op afstand ervaren.
  • Schrijf beleid mét en niet vóór inwoners.
  • Ga versnippering van informatie tegen; zorg voor heldere communicatie en gemakkelijk te vinden informatie via één toegang, dus geen versnippering.
  • Ben als gemeente aanwezig op plekken waar inwoners komen.
  • Houd niet rigide vast aan kantoortijden, maar ga er flexibel mee om. Als inwoners een vrijwilligersinitiatief opstarten dat buiten werktijd valt, sluit daar als gemeente dan bij aan.
  • Geef duidelijkheid over bij wie je voor wat terecht kunt en (zoveel mogelijk) persoonlijke bereikbaarheid van de betreffende ambtenaren.
  • Ben transparant over gemeentelijke processen, gebruik eenvoudige taal om zaken uit te leggen.
  • Investeer in een goede relatie met inwoners. Pas dan is het mogelijk goede participatieprojecten in te zetten en samen een mening te vormen.

Ontvang het boek

Dit interview en meer artikelen verschijnen in het e-book De Digitale Gemeente dat we met alle leden van GemeentenNL schrijven. Daarin maken we de verbinding tussen organisatieveranderingen in de digitale gemeente en de wensen van inwoners. Klikt het nog voldoende?

GemeentenNL-leden ontvangen het boek automatisch. Ook ontvangen zij altijd direct bericht zodra een nieuw e-book, onderzoek, document, verslag of paper is toegevoegd aan de kennisbank die zij als lid gratis kunnen raadplegen.