Boris Hommes (Maastricht): “Veel aandacht voor processen rondom gegevensbeheer”

De digitale transformatie is in volle gang en we zijn inmiddels in een volgende fase beland op weg naar de digitale gemeente. Sommige van onze taken zullen we overdragen aan machines en andere taken komen erbij. De mensen, middelen, processen, organisatie en inwoners veranderen. Wat betekenen al die veranderingen voor ons?

Digitale processen

Boris Hommes is Assetmanager Cluster Beheer Wonen en Leefklimaat bij de GemeenteNL-lid Maastricht. We vragen hem hoe hij met het digitaliseren van processen omgaat.

Boris: “Binnen de gemeente Maastricht wordt momenteel hard gewerkt om onze afdeling Stadsbeheer meer in control te laten komen. Een belangrijke stap is te weten wie wat doet en waarvoor aan de lat staat. Om dat te bewerkstelligen zijn we daar waar nodig procesbeschrijvingen aan het opstellen, waarbij we onze collega’s er direct bij betrekken en daarmee niet alleen goede inhoud krijgen, maar ook draagvlak creëren. Belangrijke processen waar we nu vooral veel tijd en aandacht insteken zijn de processen rondom het gegevensbeheer. Goede informatie over de openbare ruimte resulteert onder andere in goede financiële onderbouwingen, duidelijke onderhoudsplanningen en de juiste sturingsinformatie voor management en bestuur.”

“Processen moeten duidelijkheid verschaffen, simpel en effectief zijn. We werken onze processen uit in een digitaal systeem en zijn bezig om ze ook op een eenvoudige manier beschikbaar en bereikbaar te maken voor iedereen. Uiteindelijk willen we in de PDCA-cyclus ook leren van onze processen; wat gaat goed en wat gaat beter.”

Het boek ontvangen

Dit korte interview en meer artikelen verschijnen in het e-book De Digitale Gemeente dat we met alle leden van GemeentenNL schrijven. Daarin maken we de verbinding tussen organisatieveranderingen in de digitale gemeente en de wensen van inwoners. Klikt het nog voldoende?

GemeentenNL-leden ontvangen het boek automatisch. Ook ontvangen zij altijd direct bericht zodra een nieuw e-book, onderzoek, document, verslag of paper is toegevoegd aan de kennisbank die zij als lid gratis kunnen raadplegen.