Bas van Luxemburg (Lost Lemon): “Omarm technologie vanuit de bedoeling”

De digitale transformatie is in volle gang en we zijn inmiddels in een volgende fase beland op weg naar de digitale gemeente. Sommige van onze taken zullen we overdragen aan machines en andere taken komen erbij. De mensen, middelen, processen, organisatie en inwoners veranderen. Wat betekenen al die veranderingen voor ons?

Werken in de digitale gemeente

We vroegen Bas van Luxemburg van Lost Lemon welke middelen nodig zijn voor het laten werken van de toekomstige digitale gemeente. Lost Lemon verzorgt ICT-oplossingen voor o.a. de overheid.

Wat versta je onder een digitale gemeente, hoe ziet die eruit?

Bas: “Een gemeente is er voor haar inwoners en bedrijven. Of ze zich nu fysiek of digitaal presenteert, het gaat om toegankelijkheid en betrouwbaarheid.”

“Een digitale gemeente biedt haar diensten digitaal aan. Niet alleen om een transactie te starten, maar ook met interacties zodat de klanten overal geholpen kunnen worden.”

Welke digitale middelen gebruiken gemeenten op dit moment vooral?

Bas: “Gemeenten gebruiken momenteel vooral informatieportalen en digitale formulieren. Deze diensten konden gemakkelijk één-op-één een fysieke dienstverleningsvorm vervangen, zijn beheersbaar en leveren direct winst op voor zowel de klanten als de gemeenten zelf.”

Hoe zetten gemeenten deze middelen in.

Bas: “Gemeenten hebben in eerste instantie veelal de fysieke vorm gekopieerd. Gedurende de jaren zijn er wel meer slimmigheden ontstaan. Informatieportalen bevatten niet langer een brij aan informatie, maar etaleren vooral de dominante vraag. Formulieren zijn nog steeds sterk aanbodgedreven, maar hebben met prefill en berekeningen wel al stappen gezet.”

Is er ruimte of zijn er mogelijkheden voor andere, nieuwe digitale middelen die gemeenten nu nog niet inzetten?

Bas: ”We zijn pas net begonnen; met apps, kunstmatige intelligentie (AI), domotica en andere technologieën kunnen we de wereld van de gemeente en vooral van haar inwoners en bedrijven revolutionair veranderen. Gemeenten kunnen zich veel meer vanuit de vraag (en minder vanuit het aanbod) presenteren zonder dat de gemeentelijke rechtmatigheid en doelmatigheid in gevaar komen.”

Hoe kun je bewoners stimuleren om meer van de digitale middelen van gemeenten gebruik te maken.

Bas: “De trein rijdt en heeft geen duwtje meer nodig. Zorg er alleen voor dat er geen obstakels op de rails liggen. Omarm de technologie vanuit de bedoeling van een gemeente. Denk dus niet alleen vanuit het vervangen van fysieke dienstverlening en ga echt opnieuw jouw gemeente vormgeven. Verder wil ik graag meegeven aan gemeenten dat ze daarnaast veel aandacht moeten besteden aan het loslaten van het ‘oude’.

Het boek ontvangen

Dit interview en meer artikelen verschijnen in het e-book De Digitale Gemeente dat we met alle leden van GemeentenNL schrijven. Daarin maken we de verbinding tussen organisatieveranderingen in de digitale gemeente en de wensen van inwoners. Klikt het nog voldoende?

GemeentenNL-leden ontvangen het boek automatisch. Ook ontvangen zij altijd direct bericht zodra een nieuw e-book, onderzoek, document, verslag of paper is toegevoegd aan de kennisbank die zij als lid gratis kunnen raadplegen.