Zorgaanbod groeit niet mee met zorgbehoefte

’Er is schaarste in de zorg. Het piept en kraakt aan alle kanten. Wonen is een deel van de oplossing, maar ook op dit terrein gaat het niet vanzelf’ geeft Hans Adriani, bestuurlijk aanjager bij Aangenaam wonen, welzijn, zorg voor ouderen aan.

Hij noemt onrustbarende cijfers: het aantal tachtigplussers verdubbelt in 2040 naar 1,6 miljoen mensen. Tegen die tijd wonen er in Nederland 600.000 mensen met dementie. Dan zou één op de drie mensen in de zorg moeten werken om iedereen de noodzakelijke zorg te geven. ‘Dat kan dus niet’, aldus Adriani. Nederland heeft nu 130.000 verpleeghuisplaatsen. Maar dit aantal groeit niet mee met het aantal mensen met dementie. Helemaal verzorgd worden is in de toekomst niet meer mogelijk. Ook nu al krijgen veel mensen niet de zorg die ze nodig hebben.

Daarom is er een verandering nodig in de manier waarop mensen met elkaar omgaan, een verbouwing naar meer zorgzame woongemeenschappen. ‘Onze openbare ruimtes zijn nu vaak zo ingericht dat we elkaar niet hoeven te ontmoeten. Daardoor leren we elkaar niet kennen. We hebben ge-meenschappelijke ruimtes nodig waar we elkaar wél ontmoeten, zodat er een gemeenschap kan ontstaan. Zorg kan dan aanvullend zijn op wat we niet met elkaar kunnen regelen.’

Inspirerende voorbeelden

Gelukkig zijn er inspirerende voorbeelden, weet Adriani. Zoals Liv-Inn, in Hilversum, een woongemeenschap die bewoners samen met corporatie Habion hebben ontwikkeld. Bewoners mogen er tot de dood blijven wonen, zolang ze geen gevaar zijn voor zichzelf. In Den Bosch zijn huurwoningen gebouwd waarin buurtverbinders aan het werk zijn, bewoners die zich vrijwillig twee dagdelen per week inzetten voor hun wijk en wat daar nodig is. In Austerlitz is een zorgcoöperatie met alle mogelijke voorzieningen gerealiseerd (‘ga daar vooral eens kijken’), op allerlei plekken, zoals in Harderwijk, verschijnen er Knarrenhoven. Maar niet in al deze woonvormen kunnen bewoners met een zeer complexe zorgvraag blijven wonen.

Kennisbank

Dit artikel is een hoofdstuk uit het verslag van het event  “Wonen en zorg voor iedereen” dat op 10 oktober 2023 plaatsvond. Je leest het volledige en rijk geïllustreerde verslag in de kennisbank voor leden.