Website gemeenten niet gebruiksvriendelijk voor mensen met beperking

Websites en apps van gemeenten moeten vanaf 2021 toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Veel gemeenten liggen echter nog niet op schema, zo blijkt uit onderzoek van Eric Velleman, die 6 december promoveerde aan de universiteit van Twente.

Om digitale toegankelijkheid bij gemeenten succesvol te implementeren, is een aantal organisatorische factoren van groot belang. Er is een direct verband tussen het borgen van deze organisatorische processen en het succesvol implementeren van digitale toegankelijkheid.

Dat is de voornaamste conclusie die Eric Velleman trekt in zijn proefschrift ‘De implementatie van standaarden voor toegankelijkheid door Nederlandse gemeenten’, waarop hij op 6 december aan de Universiteit Twente is gepromoveerd. In totaal worden in het onderzoek acht implementatieprocessen onderscheiden. Velleman stelt vast dat vijf factoren de kans op succesvolle toepassing van standaarden voor webtoegankelijkheid aantoonbaar vergroten of juist verkleinen.

Vijf factoren die kans op slagen digitale toegankelijkheid bevorderen

Gemeenten die deze processen borgen, scoren beter als het gaat om het toepassen van webtoegankelijkheidsstandaarden. Het gaat om de volgende processen:

• Ontwikkelen van bewustwording en kennis;
  • Betrokkenheid van (top) management;
  • Aanpassen van de organisatorische structuur;
  • Monitoring en rapportage;
  • Toepassen van informatiesystemen.

Niet technisch, maar organisatorisch

Velleman voerde zijn onderzoek uit middels een enquête onder 69 van de 380 gemeenten en nam verschillende interviews af. Het issue rondom toegankelijkheid is geen technisch, maar een organisatorisch probleem. Het blijkt dat toegankelijkheid in veel gevallen geen onderdeel van het bedrijfsproces is. Technisch snappen mensen wel wat er moet gebeuren. Ze krijgen het alleen in de organisatie niet voor elkaar. Dit komt omdat er geen toegankelijke software is. Gemeenten zijn dus een beetje slachtoffer van systemen die niet altijd goed toegankelijk zijn. Of omdat het niet in de processen geregeld is. Wil je hier meer over weten? Lees dan het volledige verslag op deze website.

Voorbeelden mankementen

Een voorbeeld van de mankementen op gemeentelijke websites is het contrast op de website. Dit is niet voldoende voor slechtzienden. Daarnaast kun je wanneer je met het toetsenbord navigeert , wat veel mensen met een motorische beperking doen, niet zien waar je bent op de pagina. Ook hebben veel webpagina’s allemaal dezelfde titel, bevatten ze links die allemaal ‘klik hier’ heten en ontoegankelijke PDF-documenten. Dit is problematisch voor slechtzienden.

In je mailbox ontvangen?

Blijf up-to-date en ontvang iedere dinsdag nieuwe artikelen door je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Laat je mailadres achter in de rechterkolom op deze pagina.
ACTIE: Schrijf je nu in en ontvang 1 toegangskaart gratis voor een event of training naar keuze.