Wat doet jouw gemeente met de feestdagen voor arme gezinnen?

Vanavond is het weer pakjesavond. Door heel Nederland komen families bij elkaar om Sinterklaas te vieren. Kinderen rennen met glimmende oogjes en rode wangetjes van de opwinding naar de deur wanneer er aangebonsd wordt en treffen daar dan een grote juten zak vol cadeautjes aan. Althans, zo gaat het voor de meesten. Helaas zijn er ook gezinnen in Nederland voor wie dit niet zo vanzelfsprekend is. Door verscheidene redenen kunnen sommige ouders het financieel niet opbrengen om voor de kinderen cadeaus te kopen. Als gemeenteambtenaar vind jij het natuurlijk erg belangrijk dat iedereen mee kan doen. Een mooi voorbeeld van een gemeente die tijdens de feestdagen een bijzonder initiatief onderneemt is gemeente Coevorden.

Kinderen ontvangen attentie voor feestdagen

Deze week ontvangen kinderen van ouders met een Doe Mee pas een attentie van de gemeente Coevorden in de brievenbus. Het gaat om kinderen van 0 tot 18 jaar waarvan de ouders een inkomen van maximaal 110% van de bijstandsnorm hebben. Zij krijgen deze week een cadeaubon van €25,- thuisgestuurd om tijdens de feestdagen iets leuks van te doen. De gemeente vindt het belangrijk dat kinderen meedoen. Daarbij is er extra aandacht voor kinderen die opgroeien in een gezin waar veel niet mogelijk is. Het is belangrijk om juist deze kinderen iets extra’s te bieden in de Sinterklaas en
Kerst periode. Het versturen van de attentie is een vervolg op de Doe Mee zomeractie. Toen kregen de kinderen ook een aantal attenties speciaal om in de zomervakantie te besteden.

Wethouder Joop Brink vindt het belangrijk dat iedereen meedoet en meetelt: “We willen dat kinderen gezond, gelukkig en veilig opgroeien en dat ze zich kunnen ontwikkelen. Als gemeente hebben we daarom de Doe Mee pas, waarmee we kinderen in minder draagkrachtige gezinnen ondersteunen.”
Ouders met een inkomen van 110% van de toepasselijke bijstandsnorm die nog geen Doe Mee pas hebben kunnen de pas en de attentie aanvragen op www.coevorden.nl. De Doe Mee acties worden gefinancierd uit de zogenaamde Klijnsma-gelden en de middelen die de gemeente Coevorden beschikbaar stelt voor minimabeleid.

Initiatieven delen

Is er binnen jouw gemeente ook een mooi initiatief tijdens de feestdagen? Deel het dan vooral in een mail aan de redactie en wie weet verschijnt het op de website.

In je mailbox ontvangen?

Blijf up-to-date en ontvang iedere dinsdag nieuwe artikelen door je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Laat je mailadres achter in de rechterkolom op deze pagina.
ACTIE: Schrijf je nu in en ontvang 1 toegangskaart gratis voor een event of training naar keuze.