Verslag van de nieuwe Maatschappelijke Commissie

Een thuis voor iedereen in 2030 is het doel van GemeentenNL. En dat is haalbaar als we ook goede oplossingen bieden voor het toenemend aantal mensen in een kwetsbare situatie. Er moet iets veranderen, maar wat? De Maatschappelijke Commissie denkt na over nieuwe oplossingen en zet die om in concrete acties.

Doel

Op 25 juli is de Maatschappelijk commissie van start gegaan. Zij bedenkt, faciliteert en realiseert oplossingen voor het toenemend aantal kwetsbaren. Daarnaast doet zij onderzoek naar en informeert leden over de belangrijkste trends en ontwikkelingen rondom kwetsbaren in relatie tot de algemene doelstelling “een thuis voor iedereen in 2030”.

Besproken onderwerpen

Tijdens de eerste vergadering is over een diversiteit aan onderwerpen gesproken. Zo ontstaat direct de vraag wat kwetsbaar eigenlijk is, over welke groep hebben we het? GGZ komt groot op ons af. De term kwetsbaren stigmatiseert. Afbakenen kan aan de hand van waar je je op richt. Top 3 thema’s zijn telkens: eenzaamheid, psychosociale-problematiek, schulden.

Als we als commissie onderzoek gaan doen dan moet dat voortbouwen op reeds gedaan onderzoek. Interessant kan zijn om scenario’s voor toekomst te ontwikkelen.

De focus moet liggen op een stabiele woonomgeving. We moeten rekening houden met de voorzichtigheid in het bestuurders die het lastig kan vinden om buiten de lijntjes te lopen.

Een gemiddelde inwoner van Nederland weet zelf goed wat hij wil en hij kan dat ook vaak zelf regelen. Inwoners hebben meer middelen in handen gekregen om zaken zelf voor elkaar te krijgen. De Omgevingswet gaat helpen om mensen meer te betrekken bij inrichting van de eigen wijk en buurt, de participatie zal toenemen.

Het volledige verslag tref je in de kennisbank voor leden. Je treft er als extra een interessante trendverkenning door een grote gemeente, zodat je zelf kunt zien welke ontwikkelingen op je afkomen.

Samenstelling Commissie

De Maatschappelijke Commissie bestaat uit de volgende leden:

1. Eric Edens (voorzitter), Alter Edens, Gemeente Almere
  2. Fadime Örgu, FO consultancy, dagvoorzitter event kwetsbaren
  3. Henk Oostland, voorzitter huurdersplatform MEVM
  4. Madeleine Hamburg, manager wonen en verhuur Pré Wonen
  5. Jacques Steegemans, kwaliteitsmedewerker leefbaarheid Talis
  6. Gerrit Teunis, vml directeur-bestuurder Beter Wonen Vechtdal
  7. Bahreddine Belhaj, ondernemer en bestuursvoorzitter PvdA Flevoland
  8. Kim Roetert, GGD GHOR Nederland (op persoonlijke titel)
  9. Christopher Baan, Procesbegeleider Sociale Innovatie Viveste

Suggesties?

Heb je suggesties voor de Commissie, wil je belangrijke nieuwe trends of ontwikkelingen delen of heb je interesse om een artikel te schijven en ben je lid van GemeentenNL? Stuur ons dan graag een naar info@gemeentennl.nl . Je ontvangt binnen een dag onze reactie.