Tiny houses als pilot in gemeente Rotterdam

tiny house rotterdam

De gemeente Rotterdam start een pilot voor tiny houses. Tiny houses zijn compacte huizen die slim zijn ingedeeld om goedkoper en duurzamer te kunnen wonen.  “Meer woningen voor alle Rotterdammers is het credo. Dat betekent dat er ook ruimte is voor experimenten met nieuwe woonvormen”, zegt wethouder Bas Kurvers van Bouwen en Wonen.

Flexibel wonen

Wonen op een tiny house-locatie kan tijdelijk zijn, in dit geval maximaal 10 jaar. Kurvers: “Zo kunnen we als gemeente flexibel omgaan met ruimte en inwoners meer mogelijkheden bieden.” Want duurzaamheid, innovatie en een sterke sociale samenhang in een kleine gemeenschap zijn voor de gemeente belangrijke criteria voor deze pilot. “Het begrip wonen kent vele vormen. Naast groter en duurder zie je ook een groep mensen die liever kiest voor ‘less is more’ of maximaal duurzaam’’, zegt programmacoördinator Kjeld Postma.

Bewonersgroepen

Wie belangstelling heeft voor een tiny house kan zich niet individueel inschrijven, maar zal dat samen met anderen als groep toekomstige bewoners moeten doen. Individuele belangstellenden kunnen wel met elkaar in contact worden gebracht. De bewoners zijn zelf verantwoordelijk voor een tiny house-ontwerp waarbij ze maximaal efficiënt gebruik maken van vloeroppervlak en voorzieningen zoals elektriciteit en water. De tiny houses moeten vrijstaand zijn en krijgen geen vaste fundering. Als de selectieprocedure voor toekomstige bewoners goed verloopt kunnen de tiny houses in de zomer van 2021 worden geplaatst.