Samenlevingsopbouw met kwetsbaren niet eenvoudig

Samenlevingsopbouw in wijken is makkelijker gezegd dan gedaan. Dat blijkt uit een nieuwe publicatie van kennisorganisatie Platform 31. Want niet iedereen met een beperking, problematiek of bepaalde mate van sociale afstand voelt zich thuis in de wijk. Wat kun je daaraan doen?

Rol van gemeente

Jouw gemeente is verantwoordelijk voor de maatschappelijke opgave in de wijk. Dus ook voor de samenlevingsopbouw. De houding van je gemeente, met name op het gebied van participatie van bewoners, cruciaal: het kan bewoners enthousiasmeren maar ook juist temperen om actief te zijn in de eigen wijk. Er gelden daarbij 6 aandachtspunten:

1. Zoek het contact op met buurtbewoners
  2. Creëer ruimte voor betaalde krachten naast vrijwilligers;
  3. Versimpel je diensten;
  4. Maak het voor bewoners leuk en spannend om mee te denken;
  5. Het is en blijft een leerproces;
  6. Duidelijke communicatie: laat je successen zien, informeer wat je doet, hoe je dat doet en wanneer je dat doet.

Het gehele artikel inclusief voorbeelden van succesvolle praktijkaanpakken is beschikbaar via Platform 31. Ook tijdens het event De Kracht van Kwetsbaarheid komt dit thema aan de orde, daarbij zal onder meer Platform 31 voorzitter Hamit Karakus spreken over de maatschappelijke ontwikkelingen en de rol van kwetsbaren.