Prof dr Jeannette Waegemakers Schiff: “Toename stress en burnout bij gemeenten door kwetsbare personen”

Toename stress en burnout door kwetsbare personen.jpg

De uitdagingen die gemeentelijke collega’s elke dag ervaren bij het omgaan met kwetsbare groepen kan in veel gevallen tot stress, burnout of PTSS leiden. Tot die conclusie komt Prof dr Jeannette Waegemakers Schiff, spreker tijdens het online event De Kracht van Kwetsbaarheid op 27 oktober. Toch is er iets dat we hieraan kunnen doen.

Hoog risico

De van oorsprong Nederlandse Prof dr Jeannette Waegemakers Schiff is momenteel werkzaam als hoogleraar aan de Faculty of Social Work van de University of Calgary. Zij wordt internationaal gezien als een expert op het gebied van het omgaan met kwetsbare personen en wat dit betekent voor degenen die hier beroepsmatig mee te maken hebben.

Vooruitblik

Waegemakers Schiff blikt met ons vooruit naar haar keynote tijdens het event De Kracht van Kwetsbaarheid: “De COVID-19-pandemie heeft ons gedwongen om opnieuw te evalueren welke diensten essentieel zijn voor onze samenleving en welke werknemers ‘essentieel’ blijven en geconfronteerd zullen worden met aanzienlijke lichamelijke en geestelijke gezondheidsrisico’s als ze anderen helpen. Zo heeft recent onderzoek bijvoorbeeld aangetoond dat daklozen extreem gevoelig zijn voor een groot aantal fysieke en mentale gezondheidsproblemen. Tegelijk riskeren degenen die belast zijn met het helpen van daklozen veel van diezelfde kwetsbaarheden en lopen zij een zeer hoog risico voor het ontwikkelen van traumatische stress. Dit wordt nog verergerd door de pandemische crisis. Wat weten we over deze kwetsbaarheden en hoe kunnen we verdere schade beperken?”

Leerpunten

Wat kun je van Prof dr Jeannette Waegemakers Schiff leren tijdens het event De Kracht van Kwetsbaarheid?
1. ook jij en jouw collega’s hebben een grote kans om in het werk traumatische stress op te lopen. Dit is een alarmerend probleem.
2. trauma houdt het onvermogen in om schadelijke gebeurtenissen te vermijden. Omdat je je meestal niet kunt afzonderen kan deze traumatische stress verder verergeren.
3. managers, bestuurders, teamleiders en coördinatoren moeten ondersteunende maatregelen nemen en opleidingsactiviteiten starten die onze essentiële medewerkers helpen beter om te gaan met de vele uitdagingen die zij dagelijks ondervinden.

Aanmelden

Voor het online event De Kracht van Kwetsbaarheid kun je je nog aanmelden via de eventpagina. Voor leden van GemeentenNL is dit event gratis, niet-leden betalen een eenmalige bijdrage.