Prikkelarme kermis: de gemeente houdt rekening met iedereen

Jij snapt natuurlijk als geen ander dat je ervoor wil zorgen dat iedereen zich binnen de gemeente betrokken voelt. Een mooi voorbeeld van een klein initiatief dat een grote bijdrage levert aan het gevoel van samenhorigheid binnen een gemeente, is de prikkelarme kermis in Den Helder. Een prikkelarme kermis is bedoeld voor mensen met bijvoorbeeld autisme, epilepsie en een lichamelijke en/of geestelijke beperking.

Prikkelgevoelig

Mensen die prikkelgevoelig zijn kunnen vanwege het harde geluid, de (felle) lichten en lichteffecten en de draaisnelheid van de attracties doorgaans niet op een normale kermis aanwezig zijn. Bij de prikkelarme kermis zijn al deze prikkels er niet of in sterk verminderde mate. Zo was er donderdag 12 juli geen rook te zien, waren er geen licht(flitsen) en was de muziek gedempt (minder dan 35 decibel). Hierdoor konden prikkelgevoelige mensen toch plezier beleven aan de kermis.

Een moeder van een jongetje die vorig jaar voor het eerst van de kermis genoot vertelt: “Als moeder van een peuter die snel angstig en overprikkelt raakte, kon ik niet begrijpen dat een kermis voor andere kinderen wél leuk was. Het waren frustrerende momenten. Een kermis zou voor alle kinderen leuk moeten zijn. Maar mijn kind hing huilend in mijn armen of verschool zich achter mijn been met twee handjes over zijn oortjes tegen het harde geluid. Ik gun het mijn kind en élk kind om met plezier terug te denken aan een leuke middag op de Helderse Zomerkermis! Zo sluit je niemand uit en laat je weten dat iedereen er toe doet. Ook deze kinderen en hun ouders. Kleine moeite, zeer groot plezier!”

Pieter Kos, wethouder Sociaal Domein: “Ik ben heel blij dat we op deze manier kinderen, die anders niet naar de kermis kunnen, nu wel een middag kunnen laten genieten van de kermis met attracties als de ronddraaiende spin.”

Zijn er in jouw gemeente ook mooie of bijzondere initiatieven die de samenhorigheid binnen de gemeente versterken? Laat het ons weten en stuur een mailtje aan de redactie!