Ontbijttassen voor alle Nijmeegse basisschoolkinderen die het nodig hebben

Nijmeegse basisschoolkinderen hoeven niet meer met een lege maag naar school. De gemeente Nijmegen, Vincentius Vereniging Nijmegen en Bindkracht10 geven een gratis gezond ontbijt in de vorm van een wekelijkse ontbijttas. De tassen zijn alleen bestemd voor kinderen van wie de ouders geen ontbijt kunnen betalen. Het project is in december gestart in de wijken Lindenholt, Dukenburg, Hatert en Grootstal. Kinderen uit de doelgroep uit andere Nijmeegse wijken kunnen vanaf 17 januari ook een tas krijgen.

Lege maag

De Nijmeegse gemeenteraad heeft op 12 oktober 2022 de motie ‘Een ontbijt voor ieder kind’ aangenomen. Vanwege signalen dat steeds meer kinderen de dag starten met een lege maag. Dit heeft gevolgen voor de leerprestaties van kinderen. Er is gestart in de wijken Lindenholt, Dukenburg, Hatert en Grootstal omdat uit deze wijken de meeste signalen kwamen dat kinderen met een lege maag naar school gaan.

Iedere dinsdag een ontbijttas

Iedere dinsdagmiddag kunnen ouders of verzorgers een ontbijttas ophalen bij een uitgiftepunt in de wijk. De uitgiftepunten zijn in Lindenholt, Dukenburg, Hatert of Grootstal. De gemeente bekijkt of het mogelijk is om nog meer uitgiftepunten te openen. In de ontbijttas zitten voldoende producten voor kinderen voor de hele schoolweek.

Aanmelden voor een ontbijttas

Het aanmelden voor een ontbijttas kan via de website van Vincentius Vereniging Nijmegen. Aanmelden voor de ontbijttas gebeurt via hulpverleners. Denk daarbij aan een schoolmedewerker, een STIP medewerker, een huisarts of een financieel expert in de wijk. Opgeven kan via www.vincentiusnijmegen.nl/schoolontbijt. Ouders krijgen bericht over bij welk uitgiftepunt zij de ontbijttas kunnen ophalen. In de schoolvakanties worden geen ontbijttassen uitgegeven.

Uitgifte van ontbijttassen is tijdelijk

De uitgifte van ontbijttassen is tijdelijk en loopt gelijk aan de tijdsplanning van de crisisaanpak. Op dinsdag 28 maart worden de laatste ontbijttassen uitgegeven. De gemeente hoopt dat het Rijk daarna met een oplossing komt. De komende maanden wordt bekeken of het nodig is om verder te gaan en in welke vorm.