Onderzoek stabilisatie schulden in de kennisbank

Als lid van GemeentenNL heb je toegang tot de kennisbank met belangrijke kennis en contacten. Je treft er onderzoeken, presentaties, documenten, video’s en e-books over de onderwerpen waar jij in je werk mee te maken hebt. Nieuw in de kennisbank is het onderzoek naar de eerste fase van schuldhulpverlening binnen gemeenten. Dit wordt de ‘stabilisatiefase’ genoemd.

Eerste resultaten

Uit het onderzoek blijkt dat er veel uitval is in het stabilisatietraject, waarbij emoties als angst en moedeloosheid een grote rol spelen. Mensen met schulden hebben baat bij maatwerk. Een persoonsgerichte aanpak met aandacht voor de hulpvrager en zijn emoties vormen de sleutel voor effectieve schuldhulpverlening. Voor het onderzoek heeft adviesbureau Purpose gesproken met bijna 50 inwoners die in een schuldhulpverleningstraject zitten. Daarnaast heeft zij cijfers verzameld en meegelopen met de betrokken gemeenten. Met alle betrokken gemeenten, belangenorganisaties en tech-partijen is nagedacht hoe we in de toekomst meer mensen, beter kunnen helpen.

Naar de kennisbank

Het hele rapport en alle resultaten kun je nalezen de in de kennisbank. Als lid ontvang je automatisch bericht per e-mail over nieuwe onderzoeken, documenten en video’s in de kennisbank. Nog geen lid? Sluit je dan ook aan en krijg direct toegang tot de kennisbank maar ook tot alle events, trainingen en werkgroepen van GemeentenNL.