Maatschappelijke Commissie kiest 8 thema’s

Eindrapport Werkgroep De Kracht van Kwetsbaarheid

Het aantal mensen in een kwetsbare situatie neemt toe en dat heeft een blijvend effect op hoe wij ons werk doen. Er moet dus iets veranderen, maar wat? De Maatschappelijke Commissie denkt na over nieuwe oplossingen en weet die nationaal voor het voetlicht te brengen. Op 14 november kwamen de commissieleden weer bij elkaar en dit is wat zij bespraken.

Doel

De Maatschappelijke Commissie van GemeentenNL bedenkt, faciliteert en realiseert oplossingen voor het toenemend aantal kwetsbaren. Daarnaast doet zij onderzoek naar en informeert leden over de belangrijkste trends en ontwikkelingen rondom kwetsbaren in relatie tot de algemene doelstelling “een thuis voor iedereen in 2030”.

Besproken onderwerpen

Tijdens de vergadering is vooral over de doelstelling gesproken. Want wat streeft de Commissie eigenlijk na, welke focus leggen we en hoe gaan we de doelen halen?

Bij de door de commissie benoemde thema’s staat de mens centraal:

1. Vertrouwen: als basis de zaken nemen die wel goed gaan.
  2. Veerkracht: individuele en collectieve veerkracht (weerbaar zijn, tegen een stootje kunnen)
  3. Data (over het probleem dat we aan het oplossen zijn)
  4. Perspectief (bieden door wegingsfactoren te benoemen)
  5. In contact met elkaar zijn
  6. Voorbeelden (knelpunten benoemen waarom projecten niet (kunnen) slagen)
  7. Samen (netwerken, samenwerken, partners, regionale coalities (aanpak, structuur bedenken))
  8. Organisatie op wijkniveau

Het volledige verslag van de bijeenkomst tref je als lid van GemeentenNL in de kennisbank of vraag je anders eenvoudig op door een mail te sturen.

Samenstelling Commissie

De Maatschappelijke Commissie bestaat uit de volgende leden:

1. Eric Edens (voorzitter), Gemeente Almere, Alter Edens
  2. Fadime Örgu, FO consultancy, dagvoorzitter event kwetsbaren
  3. Henk Oostland, voorzitter huurdersplatform MEVM
  4. Madeleine Hamburg, manager wonen en verhuur Pré Wonen
  5. Jacques Steegemans, kwaliteitsmedewerker leefbaarheid Talis
  6. Gerrit Teunis, vml directeur-bestuurder Beter Wonen Vechtdal
  7. Bahreddine Belhaj, ondernemer en bestuursvoorzitter PvdA Flevoland
  8. Kim Roetert, manager communicatie en public affairs GGD GHOR Nederland (op persoonlijke titel)
  9. Christopher Baan, Procesbegeleider Sociale Innovatie Viveste

Suggesties?

Heb je suggesties voor de Commissie, wil je belangrijke nieuwe trends of ontwikkelingen delen of heb je interesse om een artikel te schijven en ben je lid van GemeentenNL? Stuur ons dan graag een e-mail. Je ontvangt binnen een dag onze reactie.