Gratis Handboek Aanpak Overlast Verward Gedrag

Aanpak woonoverlast

De decentralisaties in het sociale domein hebben niet alleen tot veel extra overlast geleid, maar ook tot toenemende frustratie bij bewoners en instanties. De aanpak van verward gedrag staat op de agenda van alle gemeenten, evenals woningcorporaties, zorgorganisaties en politie. Maar een effectieve aanpak ontbreekt vooralsnog regelmatig. Het is niet de wetgeving die in de weg zit, maar vooral onwetendheid bij de betrokken partijen. Wat mag wel en niet? Dat is onbekend. Hierdoor komen casussen te vaak niet tot een goede oplossing, met meer frustratie als gevolg.

Waarmee gaat dit handboek je helpen?

GemeentenNL stelde exclusief het Handboek Aanpak Overlast Verward Gedrag samen voor alle deelnemers aan het Woon Event op 2 oktober. Het handboek biedt je handvatten uit de praktijk om overlast door verward gedrag effectief aan te pakken. Het geeft je inzicht in de wet- en regelgeving, biedt praktische tips hoe je onveilige situaties kunt voorkomen en opvang en hulpverlening zou kunnen organiseren. Ook bespreekt het de omgang met samenwerkingspartners.

Kortom: een praktische gids waar je vandaag nog mee aan de slag kunt om overlast door verward gedrag te beperken.

Geef je snel op voor het Woon Event van 2 oktober en ontvang gratis het Handboek Aanpak Overlast Verward Gedrag.

Inhoudsopgave Handboek

1. Toenemende overlast door verwarde personen?
1.1 Wie zijn de personen met verward gedrag?
1.2 De oorzaken
1.3 De samenwerkingspartners
2. Hoe pak je dit aan?
2.1 Onveilige situaties voorkomen
2.2 Opvang en hulpverlening organiseren
3. Wat mag je wel en niet? (wet- en regelgeving)
3.1 Wat is verward gedrag?
3.2 De woning en het binnentreden in de woning
3.3 Het huurcontract
3.4 De Ontruiming
3.5 De wetgeving
4. Wat kan het verschil maken?
Interview met Onno Hoes, voorzitter Schakelteam Personen Verward Gedrag
5. Samenvatting

Ontvang het gratis Handboek

Tijdens het Woon Event kun je op 2 oktober in aansluiting op het Handboek ook de Workshop Omgaan met Verwarde Personen volgen. Geef je dus snel op voor het Woon Event en ontvang gratis het Handboek Aanpak Overlast Verward Gedrag.