Gemeenten luiden noodklok voor jeugdzorginstellingen

De gemeenten Boxtel, Oosterhout, Deurne, Landerd en Leudal hebben vandaag bij minister De Jonge aan de bel getrokken vanwege de oplopende kosten voor speciale jeugdzorginstellingen die in hun gemeenten gehuisvest zijn. Die zorgen bij deze gemeenten voor miljoenentekorten.

Kerstkaart

De vijf gemeenten hebben minister De Jonge een kerstkaart gestuurd waarin zij hun zorgen uiteenzetten en de minister uitnodigen om zelf te komen kijken en luisteren wat er speelt. De kerstkaart is ook via social media verspreid.

“Als gemeenten weten we heel goed dat de financiering van deze zorg uit de lengte of uit de breedte moet komen”, schrijven de wethouders jeugdzorg van de vijf gemeenten aan de minister. “We hebben samen al miljoenen bijgepast uit onze gemeentelijke spaarpotten. Maar om eerlijk te zijn: de lengte raakt op en de breedte ook. En dan moeten we ingrijpen.”

Dilemma

De vijf gemeenten staan voor een dilemma. “Geven we deze groep jongeren een toekomst, of kiezen we voor investeringen in bijvoorbeeld onderwijs, sport -en verenigingsleven of niet-verplichte (ouderen)zorg? Het is een keuze die we niet willen maken. Want achter deze kille cijfers gaan mensen schuil. Mensen van vlees en bloed. Opa’s, oma’s, kleine kinderen, pubers en (jong)volwassenen. Stuk voor stuk mensen voor wie wij er moeten zijn. Die mogen we niet in de kou laten staan. Voor hen luiden we daarom niet de kerstklok, maar de noodklok”.

Los van eerdere discussie

De tekorten bij deze vijf gemeenten zijn een bijeffect van de decentralisatie in de zorg. Ze staan los van de eerdere landelijk aangekaarte discussie over oplopende kosten in de jeugdzorg. De kosten voor deze bijzondere jeugdzorginstellingen, komen namelijk bovenop de tekorten waar landelijk al aandacht voor geweest is.

“Als gemeente moeten we de kosten voor deze instellingen zelf betalen. De zorgvergoeding die we vanuit de regering ontvangen, is gebaseerd op het landelijk gemiddelde. Maar het prijskaartje van deze speciale vorm van jeugdzorg is bepaald niet gemiddeld. En wij bieden ook zorg en onderdak aan jongeren uit andere gemeenten en regio’s. We lossen daarmee een landelijk probleem op. Dat doen we graag. Hiervoor krijgen onze inwoners echter wel de rekening in de vorm van tekorten die gigantisch oplopen.”

Meer weten?

Nieuwsgierig naar de kerstkaart? Je leest hem in de link hieronder.
Kerstkaart aan minister De Jonge

Event ‘Samen slim in het Sociaal Domein’

Kom naar het event ‘Samen Slim in het Sociaal Domein‘ om de prestaties te verbeteren van jouw gemeente binnen de Jeugdzorg. Na afloop van het event weet je hoe je binnen de wettelijke en financiële kaders anders kunt organiseren en meer kunt digitaliseren.