Gemeente Arnhem: ‘Het is allemaal de schuld van de inwoners’

Gemeente Arnhem Het is allemaal de schuld van de inwoners

In haar nieuwe visie op de schulden van haar inwoners verklaart de gemeente de tijd van zelfredzaamheid als voorbij. De aanpak is mislukt en eigenlijk nooit goed van de grond gekomen. De focus in de nieuwe gemeentelijke visie ligt daarom op vroegsignalering, het voorkomen van problemen en snellere hulp. De ambitie is iedere inwoner schuldenvrij te maken. Wethouder Martien Louwers: ‘Iedere Arnhemmer heeft recht op een toekomst met perspectief. Het hebben van schulden maakt dit moeilijk.’

Schuldenvrij in vieren

De ambities in de visie op schulddienstverlening vat Arnhem in vier speerpunten samen:
1. Iedere inwoner financieel zelfstandig
2. Iedere inwoner schuldenvrij
3. Schulden voorkomen
4. na een schuldenregeling duurzaam schuldenvrij.

De nazorg wordt laagdrempelig, vertrouwd en professioneel georganiseerd en heeft als doel mensen zelf stappen te laten zetten in hun financiële zelfstandigheid.

Veranderende focus

De nieuwe visie op schulddienstverlening laat zien dat de focus verandert. Voorheen werd sterk ingezet op de zelfredzaamheid van de inwoner en de eigen regie. Dat blijkt in de praktijk vaak niet goed te werken. Inwoners met schulden zijn dagelijks aan het overleven en zijn door de stress niet in staat om toekomstplannen te maken. Ook het beeld over schulden en de oorzaak ervan is gekanteld. Het besef dat iedereen te maken kan krijgen met problematische schulden en dat het nauwelijks mogelijk is om er op eigen kracht uit te komen, wint aan terrein.