Fietsverlichtingscampagnes: wat organiseert jouw gemeente dit najaar?

Het is weer herfst. En dat betekent kleurrijke blaadjes aan de bomen, de eerste warme chocomel en tradities zoals Halloween en het welbekende pompoen snijden die weer in aantocht zijn. Maar de herfst brengt helaas ook regenachtige dagen waarop het weer langer donker is buiten. Gemeenten zetten zich daarom massaal in om ervoor te zorgen dat fietsers zichtbaar blijven door verschillende fietsverlichtingscampagnes op te zetten.

Light it up

ROV Oost-Nederland organiseert net als vorig jaar de ‘Light it up!’ fietsverlichtingscampagne samen met gemeente Aalten. Een promotieteam is aanwezig op het station. Zij gaan een kort positief gesprek aan met jongeren en delen gratis fietsverlichting uit aan hen die zonder goede verlichting rijden. De campagne wordt bij verschillende gemeenten in Gelderland en Overijssel uitgevoerd en gaat zowel over het fysiek verspreiden van licht als over het verspreiden van de boodschap: we fietsen met z’n allen met verlichting. In 2017 zijn er met 40 acties maar liefst 15.000 setjes fietsverlichting uitgedeeld aan jongeren in Gelderland en Overijsel. En met effect: significant meer mensen fietsten met verlichting na afloop van de acties dan hiervoor.

Ik val op

In Amsterdam is er de actie ‘Ik val op’. De gemeente, politie en Veilig Verkeer Nederland stimuleren fietsers goed verlicht door de stad te rijden, door zaterdagavond fietslampjes uit te delen op het Haarlemmerplein. ‘Fiets tussen 18.30 en 21.00 uur door onze verlichtingsfuik op het Haarlemmerplein, dan krijg je een setje lampjes,’ twittert de gemeente.

Zet je licht aan

Een aantal leerlingen van de Jenaplanschool Metameer uit Boxmeer hebben het startsein gegeven voor de landelijke fietsverlichtingsactie van de ANWB. Zij spoten de tekst ‘Zet je licht aan’ aan met reflecterend krijt op een fietspad bij hun school.  Als de tekst ‘Zet je licht aan’ op het fietspad staat doen veel meer fietsers hun licht aan, weet de ANWB uit onderzoek. De ANWB deelt daarom ‘slimme’ sjablonen en spuitkrijt uit. Scholen, verenigingen en ANWB-leden kunnen hun eigen sjabloon en reflecterend spuitkrijt aanvragen om in hun buurt tags aan te brengen op voor fietsers drukke punten. De gemeente Boxmeer zorgt er als eerste gemeente in Nederland voor dat in de omgeving van alle scholen en verenigingen symbolen zijn gezet. De ANWB wil graag dat dat met de inzet van vrijwilligers in alle gemeenten gebeurt.

Het belang van fietsverlichting

Bijna iedereen weet dat fietsen met licht een stuk veiliger is dan zonder. Het niet gebruiken van werkende verlichting is vaak geen bewuste keuze. Oorzaken zijn vooral het vergeten van de verlichting en gemakzucht. Uit onderzoek blijkt dat het risico voor fietsers om in het donker slachtoffer te worden van een ongeval met zeker 20% afneemt bij goed werkende fietsverlichting. Er fietsen al steeds meer mensen met fietsverlichting. Maar vooral onder de jongeren kan dit nog beter. Van de jongeren tussen de 12 en 24 jaar maakt slechts de helft gebruik van werkende fietsverlichting. Jongeren tussen de 12 en 18 jaar hebben vaak wel fietsverlichting, maar doen deze niet aan. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar hebben vaak geen werkende verlichting, repareren de verlichting niet en nemen ook geen vervangende verlichting mee. En dat is volgens de politie levensgevaarlijk. Een boete voor fietsen zonder licht kost €55.

Mooie initiatieven delen

Dit waren slechts een aantal mooie voorbeelden van fietsverlichtingscampagnes. Wat doet jouw gemeente om het gebruik van fietsverlichting te stimuleren? En loopt er misschien in jouw gemeente een ander project of bijzonder initiatief? Laat het dan vooral weten in een mail aan de redactie en wie weet verschijnt het binnenkort ook op de site.