Exclusief ledenonderzoek: gemeenten somber over jeugdzorg

event samen slim in het sociaal domein

Onze gemeente heeft te weinig knoppen om aan te draaien zodat we onze uitgaven voor jeugdzorg kunnen beheersen. Dat is de mening van meer dan 200 leden en niet-leden van GemeentenNL. Zij reageerden tijdens een grootschalig onderzoek in maart 2019 op stellingen over de jeugdzorg.

Conclusies

Het onderzoek door GemeentenNL in aanloop naar het event Samen Slim in het Sociaal Domein geeft een actueel beeld van de problematiek en overtuigingen bij alle Nederlandse gemeenten. De grootste vraag die gemeenten zichzelf stellen is: “aan welke knoppen kun je eigenlijk nog wel draaien, waar denken wijzelf nog te weinig aan?”

Meer ruimte voor beter beleid nodig

De ambitie om zaken te verbeteren binnen de jeugdzorg is groot. Feit is echter dat de leden van GemeentenNL gehinderd worden door teveel administratieve lasten en te weinig middelen. Toch zijn er lichtpuntjes. Zo wil een meerderheid weten hoe zij zaken anders kan organiseren of meer kan digitaliseren zodat er ruimte vrijkomt voor beter beleid en betere zorg.

Onderzoeksresultaten beschikbaar

De onderzoeksresultaten en de visie van experts zijn beschikbaar voor alle leden en kennispartners van GemeentenNL. Als lid ontvang je ze automatisch per e-mail. Nog geen lid? Sluit je vandaag nog aan via de aanmeldpagina voor leden.onderzoek samen slim in het sociaal domein

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van GemeentenNL, het belangrijkste onafhankelijke platform voor gemeenten. Hij werkt voor en met organisaties in het publieke domein.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →