Ede wint ANBO-Pluim voor welzijnsinitiatieven in de gemeente

ANBO, een belangenorganisatie voor senioren, rijkt een Pluim uit aan gemeente Ede. Dit is een prijs die ANBO jaarlijks uitreikt aan een door burgers genomineerde gemeente die zich op het gebied van welzijn van zijn beste kant laat zien. Gemeente Ede presenteert een originele oplossing die een goed voorbeeld is voor andere gemeenten.

Waardecheques voor burgerinitiatieven

Het originele initiatief van gemeente Ede is dat zij Edense gezinnen drie keer per jaar een waardecheque van € 7,50 toesturen om de burgers te stimuleren samen projecten en initiatieven in de buurt op te starten. Verantwoordelijk wethouder Willemien Vreugdenhil: “Er zijn al heel veel mooie ideeën bedacht én gerealiseerd. Wijken die ineens weer gaan samen werken; mensen die elkaar leren kennen. Eigenlijk hebben we onszelf een beetje overbodig gemaakt als gemeente, en dat is helemaal niet erg!”

Waarom wordt de ANBO-Pluim uitgereikt?

ANBO-bestuurder Liane den Haan vertelt: “Er gaat heel veel goed in gemeenten als het gaat om welzijn en Wmo, maar negativiteit overheerst vaak. Daarom bedachten we Pluim: gemeenten die bijzondere inzet verrichten, zetten we in het zonnetje en laten we zo een voorbeeld zijn voor anderen.”

Video

Meer weten? In de video hieronder vertelt Jopie Verdel, inwoner van gemeente Ede, waarom zij de gemeente genomineerd heeft en wordt de prijs uitgereikt.

In je mailbox ontvangen?

Blijf up-to-date en ontvang iedere dinsdag nieuwe artikelen door je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Laat je mailadres achter in de rechterkolom op deze pagina.
ACTIE: Schrijf je nu in en ontvang 1 toegangskaart gratis voor een event of training naar keuze.