Dit kun je leren van Burgemeester undercover

In het SBS6-programma Burgemeester undercover worden iedere week op een controversiële manier de lokale problemen in de gemeente aan de tand gevoeld. De burgemeester gaat met plaksnor en pruik undercover om zijn burgers vragen te stellen over lokale problematiek. Waarom zou een burgemeester hieraan meedoen? En welke lering kun je hieruit trekken wanneer je bij een gemeente werkt?

Waarom zou een gemeente hieraan meedoen?

Een burgemeester dient als bestuurder en vertrouwensfiguur altijd met open vizier te opereren. Je bent het immers 24 uur per dag. Maar dat betekent ook dat het moeilijk is om eens ergens niet als ambtsdrager binnen te komen. Dat maakt je wel erg afhankelijk van wat anderen zien en horen. Dat is dan ook de reden dat verschillende burgemeesters aan het programma meewerken.

Geleerde lessen

De presentator van het programma, Dennis van der Geest, heeft de burgemeesters aangemoedigd om ook door te vragen naar meningen over hun eigen functioneren en dat van de gemeente. Milo Schoenmaker, Burgemeester van Gouda, vond dat de beste lessen: “Het is me onder meer duidelijk geworden dat de gemeente een log imago heeft. Mensen denken dat zaken twee jaar duren, terwijl wij mensen hebben klaar staan om die meteen te regelen. We moeten het ook minder gaan zoeken in grootschalige inspraakavonden voor hele wijken en meer in direct contact met betrokkenen in een buurt. Dan hoor je meer.”

Reacties van burgers

Wat vind jij van dit programma? Vind jij het goed dat de burgemeesters op een andere manier de problemen in hun gemeente bekijken? De reacties op sociale media zijn omstreden. Enerzijds geven burgers aan het fijn te vinden dat er geluisterd wordt naar wat er individueel te vertellen valt over wijkproblematiek. Anderzijds zeggen burgers het vervelend te vinden dat nu de nadruk komt te liggen op de problematiek in de wijk. De Goudse wijk Korte Akkeren zou bijvoorbeeld als criminele buurt in een kwaad daglicht worden gezet.

Meer lezen?

Meer informatie over het programma en de reacties van burgers en burgemeester lees je op NRC.nl