Belevingsonderzoek: We voelen ons mentaal nooit ouder dan 62

Belevingsonderzoek We voelen ons mentaal nooit ouder dan 62

De Rijksoverheid wil graag dat ouderen langer thuis blijven wonen. En gemeenten kunnen daarbij helpen. SVn introduceerde daarom de Blijverslening en de Verzilverlening. Ouderen kunnen beide leningen inzetten om hun woning levensloopbestendig te maken.

De Blijverslening werd in 2016 geïntroduceerd, de Verzilverlening twee jaar later. Begin 2018 was de Blijverslening in ongeveer 100 gemeenten beschikbaar. Het aantal aanvragen bleef echter achter. Reden voor SVn om onderzoek te doen naar de belevingswereld van deze senioren.

We willen nú heerlijk wonen

Wie zijn die ouderen eigenlijk? Wat is hun beleving van ouder worden en langer thuis wonen? Hoe ziet hun customer journey eruit? Welke barrières en kansen zijn er? Met welke insteek maken we deze ouderen bewust van hun verantwoordelijkheid om nú stil te staan bij hun woontoekomst? SVn heeft samen met Altuïtion, een Customer Experience Consultancy-bureau, onder 50-plussers een belevingsonderzoek gedaan. Samen met Bureauvijftig, expert in het ontwikkelen en vermarkten van producten en diensten voor ouderen, hebben we de inzichten uit dit onderzoek gebundeld en vertaald naar de whitepaper ‘We willen nú heerlijk wonen’.

De 5 belangrijkste inzichten en adviezen

1. Dé senior bestaat niet. Verschillende generaties en dus verschillende denkwijzen, iedere generatie vraagt dus om andere benadering.
  2. Focus op comfortabel en fijn wonen en maak gebruik van populaire onderwerpen zoals veiligheid, domotica, design en duurzaamheid.
  3. Gemeenten en senioren spreken niet dezelfde taal. Gemeenten lijken zich vooral te richten op hulpbehoevende ouderen, maar bij deze groep is meer weerstand tegen verandering. Jonge ouderen daarentegen voelen zich niet aangesproken door deze benadering.
  4. Jonge ouderen (Babyboomers) zijn de meest interessante doelgroep. Zij zijn nog voldoende fit, zien sneller de voordelen van een aanpassing en zien minder op tegen een verbouwing en lening. Maar: bewustwording is een grote uitdaging.
  5. We voelen ons gemiddeld nooit ouder dan 62. Heel bruikbaar voor communicatie! Benader ouderen dus nooit als bejaarden of hulpbehoevend.

De 4 G’s

Ouderen bewust maken over langer thuis wonen is dus een behoorlijke kluif. Op welke momenten staan ze hier het meest voor open? We werken met de vier G’s: gewone aanpassingen, gezondheid, geldzaken en gezinssamenstelling. Dit zijn levensmomenten die bepalend zijn voor het gedrag van ouderen. Zoals pensionering, een verbouwing, een tijdelijk ongemak of kinderen die de deur uitgaan. Mooie ‘ingangen’ voor een gesprek over aanpassing van de woning.

Zelf aan de slag?

Download de whitepaper. Met dit document stellen we jou in staat om je doelgroep beter te begrijpen, bereiken en in beweging te krijgen. Op pagina 20 t/m 24 vind je concrete voorbeelden voor communicatie.

Over SVn

SVn biedt financieringsoplossingen die maatschappelijke waarde helpen creëren. Dit doet zij samen met gemeenten en andere overheden. Zo draagt SVn bij aan het verbeteren van de kwaliteit van wonen en leven in Nederland.

Bekijk alle berichten van SVn →