Begrijpelijk communiceren naar burgers niet altijd even makkelijk

Het leek zo mooi. Gemeentebrieven vol ambtelijke taal worden in gemeente Zwolle vanaf nu herschreven in jip-en-janneketaal. Zodat iedereen direct begrijpt wat er staat. Jij begrijpt natuurlijk als geen ander dat begrijpelijk communiceren voor gemeenten een belangrijk streven is. Toch gaat het nog niet altijd goed, blijkt uit klachten die de Stentor ontving over een ‘draak van een brief’ van de gemeente voor de inwoners van Assendorp.

Draak van een brief

‘De brief huisvesting basisscholen Assendorp van 19 oktober is een draak van een brief vol ambtelijk jargon en plattitudes’, laat Michel ten Hoove weten. Hij ontving een onbegrijpelijke brief van de gemeente Zwolle op 19 oktober. Ook communicatiestrateeg Derk Moor doet zijn beklag over de brief op Twitter: ‘Een beetje vergeten om dit briefje in mijn bus langs het versimpelteam te sturen, gemeente Zwolle?’

Versimpelteam

Het zogeheten versimpelteam van de gemeente Zwolle neemt sinds september de correspondentie onder de loep om het gemeentelijk jargon er zo veel mogelijk uit te slopen. Want 40 procent van de inwoners zegt de brieven niet (helemaal) te snappen. In dit artikel bekijk je de brief van de gemeente.

‘Niet zo fraai’

„Eigenlijk is de brief van de gemeente een soort ingewikkelde aankondiging dat er een uitnodiging voor bijeenkomst komt, zonder overigens al te zeggen wanneer dat is. Uit ervaring weet ik dat dit soort brieven vaak onder grote tijdsdruk wordt geschreven. En dat levert meestal niet de meest fraaie exemplaren op,’’ zegt Derk Moor.

Woordvoerder Marieke Stenfert van de gemeente Zwolle zegt dat deze brief niet langs het versimpelteam is gegaan. „We zijn begonnen met de brieven van één afdeling, daarmee zijn we er nog niet. We zien volop kansen voor verbetering en werken hier aan. We zijn blij met tips van inwoners en pakken signalen op, dat gaan we nu ook doen.’’

In 2016 is door de gemeenteraad al met een motie aangedrongen op eenvoudigere brieven. De raad stelde vast dat gemeentelijke brieven doorspekt zijn met jargon en dat dat mensen afschrikt. De opdracht was om daar verandering in te brengen.

Wat vind jij?

Hoe zorgt jouw gemeente ervoor dat nieuwe beleidsplannen begrijpelijk naar burgers gecommuniceerd worden? En wat vind jij van het idee van een versimpelteam? Heeft jouw gemeente misschien andere manieren om de begrijpelijkheid van teksten te verzorgen? Laat het vooral weten in een mail aan de redactie.

Meer lezen?

Bekijk de video en het bijbehorende artikel op de Stentor.