5 kansrijke aanpakken voor meer zorg in woningen

Dat er steeds meer inwoners zijn die zorg nodig hebben is geen verrassing. Ook is geen verrassing dat het aantal in de komende jaren zal stijgen, terwijl het aantal plekken waar zorg wordt aangeboden tekort zal schieten. Het is te makkelijk om te zeggen dat we daar niets aan kunnen doen. Dat zeggen we dan ook niet. Maar wat kun je wel doen? En dan het liefst binnen de mogelijkheden die er nu al zijn.

De experts

We vroegen experts wat de belangrijkste maatregelen zijn om te zorgen voor voldoende zorg. Dit zijn de 5 kansrijke aanpakken die zij noemen.

1. Stimuleren van nieuwbouw

Gemeenten kunnen nieuwbouwprojecten stimuleren waarbij woningen speciaal ontworpen zijn. Hierbij kun je denken aan woningen met brede deuren, aangepaste badkamers en keukens en bijvoorbeeld extra ruimte voor hulpmiddelen.

2. Aanpassen van bestaande woningen

Gemeenten kunnen ook bestaande woningen aanpassen en deze geschikt maken. Bijvoorbeeld het aanpassen van een slaapkamer op de begane grond of het installeren van een traplift.

3. Samenwerking met zorginstellingen

Gemeenten kunnen samenwerken met zorginstellingen om ervoor te zorgen dat er voldoende geschikte woningen beschikbaar zijn.  Dit zou kunnen zijn het gezamenlijk financieren van nieuwbouwprojecten of door afspraken te maken over het aanpassen van bestaande woningen.

4. Stimuleren van mantelzorg

Gemeenten kunnen ook mantelzorg stimuleren. Hierbij kun je denken aan het faciliteren van trainingen voor mantelzorgers of het verstrekken van informatie over de mogelijkheden voor mantelzorg.

5. Subsidies en financiële regelingen

Gemeenten kunnen financiële regelingen en subsidies instellen om de kosten van woningaanpassingen voor mensen die zorg nodig hebben te verlagen. Dit kan bijvoorbeeld zijn het verstrekken van een subsidie voor het aanpassen van een badkamer of keuken.

Jouw oplossing

Al met al zijn er verschillende manieren waarop gemeenten kunnen zorgen voor woningen waar zorg nodig is. Het is belangrijk dat gemeenten hierin samenwerken met andere partijen, zoals zorginstellingen en mantelzorgers, om zo tot een passende oplossing te komen. We zijn natuurlijk benieuwd welke mogelijkheden jij nog meer ziet. Hoe kunnen we volgens jou de toenemende vraag naar zorg goed opvangen?