Zorgen voor voldoende woningen blijft de grootste uitdaging

Uit het onderzoeksrapport Wonen, Werken en Digitaliseren in de Gemeente blijkt dat het zorgen voor voldoende woningen die bovendien nog duurzaam zijn misschien wel de grootste uitdaging van deze tijd is. Wonen gaat echter niet alleen over de hoeveelheid, maar juist over de kwaliteit van het wonen. GemeentenNL wil er immers met alle leden voor zorgen dat iedereen in Nederland in 2030 een thuis heeft. Daarom hebben we onderzocht hoe we er nu met elkaar voor staan en wat een thuis eigenlijk is.

Figuur 1 Voldoende woningen om alle inwoners en woningzoekenden te huisvesten

Dat er een tekort aan woningen is mag bekend zijn. Bijna 8 op de 10 gemeenten heeft te maken met onvoldoende woningen om alle inwoners en woningzoekenden te huisvesten. Bij kleinere gemeenten is dit bij 76% het geval, bij grote gemeenten loopt dit op tot 89%.

Ruimte

De schaarste aan woningen gaat gepaard met een schaarste aan ruimte, mankracht en de materialen om woningen te realiseren. Tegelijk spelen duurzaamheidsambities en rol en moet de gemeente goed voor haar inwoners zorgen oftewel zorgen voor een thuis. Hoe verhouden deze ambities zich tot elkaar?

Figuur 2 waarop moet gemeente zich focussen

Focus

Gevraagd naar waar de gemeente zich het meest op zou moeten focussen zegt 40% dat de prioriteit ligt bij het zorgen voor voldoende woningen. Pas daarna komt het zorgen voor betaalbaar wonen en op de derde plaats staat het zorgen voor een thuis. Zoals ook in andere onderzoeken te zien valt is duurzaamheid het eerste dat sneuvelt zodra andere ambities in beeld komen. De komende jaren is dan ook te verwachten dat kwantiteit voorrang krijgt boven kwaliteit.

Figuur 3 iedereen in Nederland heeft recht op een thuis

Onderzoeksrapport

Alle leden van GemeentenNL hebben het onderzoek inmiddels ontvangen. Als dat niet het geval is, neem dan  contact met ons op.

Ben je nog geen lid en wil je het onderzoeksrapport ook ontvangen? Word dan snel lid van GemeentenNL.