Woningcorporaties bouwen 10.000 huurwoningen bij in Amsterdam

Vijf woningcorporaties en investeerders willen de komende jaren tienduizend huurwoningen gaan bouwen op nieuwbouwlocaties voor het middensegment. Volgens Platform Amsterdam Middenhuur is dat hard nodig.

Tot 2025 zullen 10.000 nieuwe huurwoningen op nieuwbouwlocaties in de hoofdstad gebouwd worden. Ook zullen maximaal duizend al bestaande sociale huurwoningen omgetoverd worden naar het middensegment. De huurprijzen zullen tussen de 700 en 1000 euro per maand gaan liggen.

Volgens Egbert de Vries van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties zijn nieuwe huurwoningen nodig om zogenaamde scheefhuurders meer mogelijkheid te geven om door te stromen naar een financieel beter passende woning. Ook Wethouder Laurens Ivens is blij met de plannen en ziet de noodzaak van meer betaalbare huurwoningen in Amsterdam in. ‘De gemeente is hier al jaren mee bezig,’ aldus Ivens. ‘Maar de noodzaak loopt nu dermate hoog op dat marktpartijen besluiten mee toe doen.’