Tiny forests brengen mens en natuur dichter bij elkaar

Door verstedelijking, digitalisering en ons drukke bestaan is de kloof tussen mens en natuur groter dan ooit. Een Tiny Forest – ofwel minibos – in jouw gemeente zorgt voor een gezondere leefomgeving en brengt buurtbewoners dichter bij elkaar. IVN streeft daarom naar een minibos in elke gemeente.

Tiny forest

Een Tiny Forest is een dichtbegroeid, inheems bos ter grootte van een tennisbaan. Dit bos is niet alleen een prettige plek voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren, maar ook voor mensen. Kinderen leren in het buitenlokaal over de Nederlandse natuur en buurtbewoners ontmoeten elkaar op een prettige en gezonde plek. Een minibos in de gemeente zorgt bovendien voor verkoeling op warme dagen, meer biodiversiteit en waterberging bij zware regenval.

IVN Natuureducatie

Na de oproep van IVN Natuureducatie begin juni om partnergemeente te worden meldden al 55 gemeenten zich aan. Hieruit zijn de eerste twaalf inmiddels geselecteerd. Zij leggen in samenwerking met IVN, scholen en buurtbewoners de komende drie jaar in totaal 56 Tiny Forests aan.

Partnergemeenten

De eerste twaalf Tiny Forest partnergemeenten die dit najaar een minibos aanplanten zijn: Almere, Alphen aan den Rijn, Apeldoorn, Den Bosch, Goes en omstreken, Groningen, Hardenberg, Leiden, Maastricht, Meppel, Uithoorn en Utrecht.

‘Samen met inwoners de stad groener maken’
Alphen aan den Rijn is één van de twaalf gemeenten waar in november dit jaar al een Tiny Forest aangeplant wordt. Niek van ‘t Wout, beleidsmedewerker Groen en Recreatie bij de gemeente: ‘Het nieuwe bomenbeleid van Alphen aan den Rijn hebben we samen met 1.100 bewoners opgesteld. Tiny Forest past heel goed binnen dit beleid. We willen graag samen met onze inwoners de stad groener maken en jonge boompjes de kans geven om echt oud te worden. Met Tiny Forest werken we aan beide doelen. Daarom zijn we heel blij dat we één van de twaalf partnergemeenten zijn.’

Doel: 100 Tiny Forests in vier jaar

De partnergemeenten spelen een sleutelrol in het doel van IVN: voor 2021 minimaal 100 Tiny Forests planten. Om dit doel te bereiken zoekt IVN in totaal 24 gemeenten die allen minimaal vier Tiny Forests aan willen leggen. Daan Bleichrodt, projectleider Tiny Forest bij IVN is blij met het grote aantal aanmeldingen: ‘Maar liefst 55 gemeenten willen partner van Tiny Forest worden. Dat is ongeveer 15% van alle gemeenten in Nederland. Fantastisch dat er zoveel enthousiasme is om samen met buurtbewoners, vrijwilligers en kinderen buurten groener te maken. Dit laat zien dat een grote beweging aan het ontstaan is.’

Ook een tiny forest in jouw gemeente?

Als jouw gemeente zich nog niet heeft opgegeven, kan dat nog. In het voorjaar van 2019 kun je je weer aanmelden voor een plek bij de laatste twaalf partnergemeenten.