Screening nieuwe bewoners in Rotterdamse achterstandswijken

De Rotterdamse gemeenteraad wil asociale, criminele of geradicaliseerde bewoners weren uit achterstandswijken, door nieuwe bewoners een huurwoning te weigeren op basis van politiegegevens. Op deze manier hoopt zij de leefbaarheid in bepaalde wijken te verhogen.

Gemeente bepaalt met politie en corporaties in welke straten leefbaarheid verhoogd moet worden

De nieuwe huurders kunnen zowel bij corporaties als bij particuliere verhuurders worden geweerd dankzij de uitbreiding van de zogenoemde Rotterdamwet per 1 januari 2017. In de Rotterdamse Strevelsweg wordt de nieuwe maatregel al gehanteerd. Volgens Marco Pastors, directeur van het nationaal verbeteringsprogramma van Rotterdam-Zuid is het verschil al duidelijk te merken, nu er in plaats van ‘allerlei drugsdealers’ meer studenten de huurwoningen betrekken.

Rotterdam maakt nu op beperkte schaal gebruik van politiegegevens. Sinds 2009 beroepen corporaties zich op deze gegevens, door de gemeente te betrekken bij een aanvraag voor een huurwoning in één van de 150 probleemstraten in Rotterdam. Op basis van het gemeentelijk advies beslist de corporatie of de betreffende persoon de woning toegewezen krijgt. Ook Nijmegen, Den Bosch en enkele andere gemeenten overwegen in een aantal achterstandswijken asociale en criminele bewoners te weren. Wethouders van de gemeenten in de regio Rijnmond bespreken binnenkort of ze het Rotterdamse beleid overnemen.

Bron: Volkskrant.nl.